Dette kan erstatte kjøtt når du lager vegetarmat

Har du planer om å spise mer vegetarmat? Her er sju matvarer du kan spise i stedet for kjøtt.

Går du med ønsker om å redusere kjøttmengden i kostholdet ditt? Å spise mer vegetarmat kan være bra både for miljøet og helsen. Helsemyndighetene anbefaler også at vi reduserer inntaket av bearbeidet og rødt kjøtt i kostholdet. Her får du en oversikt over næringsrike matvarer du kan bruke i stedet:

Rødbeter

1. Grønnsaker

Vil du erstatte kjøtt har du en hel verden av grønnsaker å ta av. Det er derimot noen grønnsaker som passer bedre både med hensyn til smak, tekstur og næringsstoffer. Her er noen favoritter.

Rødbeten har en herlig frisk farge og tilfører en jordaktig sødme til vegetarretter. Den har også et høyt innhold av fiber, som blant annet er godt for fordøyelsen. Hva med å bruke rødbeter i stedet for kjøtt neste gang du skal lage kjøttgryte? Eller å rive rødbeter og forme de som burgere i stedet for å bruke kjøttdeig?

Aubergine har en mild smak og er også en kilde til fiber. Aubergine smaker best når den får godgjøre seg lenge sammen med andre smaker, ettersom den svampaktige konsistensen gjør at den trekker til seg smaker lett.

Sopp kan være en liten smaksbombe og tilfører maten den noe ukjente smaken av umami, som du også finner i kjøtt. Prøv for eksempel sopp i stedet for kjøtt neste gang du skal lage wok.

Poteten er en av de mest allsidige grønnsakssortene vi har, med en mild smak som passer til det meste. Som viktig kilde til både fiber, kalium og vitamin C, har den hardføre poteten lenge vært en viktig næringskilde i kalde Norden. Prøv å bruke skiver av potet neste gang som topping på pizzaen. Eller hva med bakt potet eller bakt søtpotet med bønne- og olivensalat.

2. Belgfrukter

Belgfrukter er spiselige frø i belger. De mest vanlige belgfruktene i Norge er erter, bønner og linser. Belgfrukter inneholder proteiner og kan derfor være en god erstatning til kjøtt, både fordi det gir deg god metthetsfølelse og fordi belgfruktene kan dekke noen av de samme næringsbehovene.

Prøv for eksempel pizza med bønne- og olivensalat neste gang.

3. Nøtter

Nøtter er svært næringsrike, proppet med gunstige fettsyrer og proteiner. På grunn av det høye næringsinnholdet, metter nøttene godt og er derfor en god erstatning til kjøtt. Bruk for eksempel nøttepålegg som peanøttsmør eller mandelsmør i stedet for kjøttpålegg på brødskiven.

4. Frø

Frø er i likhet med nøtter rike på, proteiner og sunt fett. Tilsetter du frø for eksempel i salaten øker du næringsinnholdet.

5. Egg

Egg er nærmest en komplett næringskilde som faktisk inneholder alle de næringsstoffene kroppen trenger, kun med unntak av vitamin C. Egget har et høyt innhold av proteiner i tillegg til at det er rikt på blant annet vitamin B2 og B12, vitamin D, vitamin E. Kokt egg, stekt egg, eggerøre, omelett eller frittata – mulighetene er mange og kun fantasien setter grenser. En deilig omelett med bønne- og olivensalat er perfekt når du har lyst på en rask og smaksrik middag. Eller hva med å ha en eggeplomme i havregrøten? Det gir både kremet konsistens og øker næringsinnholdet i grøten.

Enkel og god vegetarmat fra Delikat

6. Ost

Ost er i de fleste tilfeller rike på proteiner og kalsium. Faste oster som halloumi egner seg godt til grilling eller steking og er et godt alternativ til kjøtt. Prøv for eksempel pitabrød med grillet halloumi og spicy bygg- og bønnesalat.

7. Fullkorn

Det er når alle deler av kornet brukes vi snakker om fullkorn. Dette kan være hvete, rug, havre og bygg. Fullkorn er rik på kostfiber og vitaminer, og er en viktig kilde til jern i norsk kosthold. Fullkorn metter godt og er derfor ypperlig å bruke til vegetarmiddagen. Bruk for eksempel fullkornspasta til tomatsausen eller fullkornspastaplater til vegetarlasagnen.

Prøv også skogsgryte med gulrøtter, sopp og bygg.

Enkle og raske vegetaroppskrifter

Prøv den nye serien Grønnere middag!

Delikat Grønnere Middag er en serie med fiks ferdige middagstilbehør med ulike korn, belgfrukter, grønnsaker og spennende smaker. Produktene gjør det lettere å spise mer grønt i hverdagen, og er gode alternativer til vanlig potet, pasta og ris. De metter godt, og gjør det lettvint å få middagen klar i en fei.