Sunne fettsyrer fra Mills styrker kampen mot mettet fett for bedre folkehelse

Mat fra Mills er fullt av sunne fettsyrer. Det gir et godt utgangspunkt i fellesinnsatsen med helsemyndighetene for bedre folkehelse gjennom reduksjon av mettet fett i hverdagsmaten. Mange års samarbeid med forskere og helsefagmiljøer har i tillegg gjort selskapets matvarer sunnere enn noen sinne.

Mettet fett
Samarbeider med Mills for bedre folkehelse: Helseminister Bent Høie (H)

Et for høyt inntak av mettet fett er en av vår tids store helse- og kostholdsutfordringer. Til tross for enkelte kritiske stemmer, er forskere, fagfolk og helsemyndigheter krystallklare: mettet fett er og blir uheldig for oss i store mengder. Og vi behøver å redusere nordmenns gjennomsnittlige inntak av denne typen fett om vi alle skal kunne leve sunt, godt og lenge.

Dette er deler av bakgrunnen for Helseminister Bent Høies (H) Næringslivsgruppen på matområdet, der Mills deltar. Her har det blitt skapt Intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold, der Mills har forpliktet seg til å jobbe for systematisk for at nordmenn spiser bedre og sunnere ved å tilby stadig mer helsegunstige produkter.

I næringslivsgruppen jobber offentlige myndigheter, politikere og private selskaper sammen for å styrke folkehelsen. Som matvareleverandør med over 130 års erfaring, kunnskap og klokskap om kosthold, er det naturlig og viktig at Mills deltar aktivt i Høies samarbeidsgruppe.

Vita_Hjertego_margarin

Matvarer med sunne fettsyrer gir godt utgangspunkt

For å hjelpe helseminister Høie og helsemyndighetene med å nå folkehelsemålene for mettet fett, i tillegg til å ta det naturlige samfunnsansvaret en stor arbeidsgiver og matvareleverandør som Mills har, finnes det en rekke grep selskapet har tatt over flere år for å redusere mengden mettet fett vi nordmenn spiser.

Siden Mills lager matvarer som margarin og majones der fettkilden er sunne, umettede fettsyrer fra planteoljer, er selskapet godt plassert for å bidra sterkt i kampen mot et for høyt inntak av mettet fett – som typisk finnes i animalske kilder som smør og andre fete meieriprodukter, og fete kjøttprodukter.

Likevel har ikke Mills nøyd seg med det gunstige utgangspunktet. I over 20 år har Mills jobbet for å gjøre det gode bedre på en rekke måter. Blant annet var selskapet tidlig ute med å fjerne all palmeolje fra alle sine produkter. Mills AS jobber også uten stans for å skape best mulig matvarer, og bruker kun de beste matoljene, i riktige mengder- og kombinasjoner, slik at både sunnhet og smak blir ivaretatt.

På den måten har den totale fettmengden blitt redusert over tid – og dermed også andelen mettet fett. Overgangen fra fast til flytende margarin medførte eksempelvis en reduksjon av mettet fett i matvaren på hele 80 prosent. Det samlede resultatet av innsatsen er at dagens matvarer fra Mills inneholder vesentlig lavere mengder mettet fett til fordel for sunne, umettede fettsyrer.

Røde epler på trebord. Foto.

Veien til en sunnere befolkning

For å gjøre den norske hverdagsmaten stadig sunnere har Mills over tid hatt et godt og gjensidig samarbeid med de fremste forskerne og fagmiljøene på ernæring og kosthold i Norge. Ett av målene med dette samarbeidet har vært å utvikle en margarin som har gunstig effekt på kolesterolet.

Høyt inntak av mettet fett øker kolesterolet, som igjen er en stor risikofaktor for hjerte-karsykdommer. Dette er også den klart største dødsårsaken i Norge i dag – selv om både dødeligheten og sykeligheten heldigvis er på vei nedover. Derfor må kampen for bedre folkehelse inneholde både redusert inntak av mettet fett og en bevisstgjøring på kolesterolnivå for folk flest. 

Ett av resultatene fra samarbeidet med vitenskapen ble margarinen fra merket Vita hjertego`, som er et resultat av forskningsbasert produktutvikling i samarbeid med helseforetak og forskningsmiljøer.

Gjennom merkevaren Vita hjertego’ har Mills også jobbet aktivt med kolesterolreduksjon ved omfattende opplysningsarbeid, både gjennom informasjonsformidling og studier, og løpende dialog med de fremste forskerne på hjerte-karsykdommer. I tillegg har det blitt gjennomført tre landsdekkende kolesterolkampanjer der målet var at folk flest skulle få målt kolesterolet sitt og oppfordres til å ta kolesterol på alvor når det gjelder valg i hverdagen.

Margarin er uten palmeolje eller transfett

Tar grep for fremtiden

Likevel er jobben langt fra over. Gjennom Intensjonsavtalen med helsemyndighetene har Mills forpliktet seg til å bidra til å redusere inntaket av mettet fett i befolkningen fra 14 energiprosent til 13 energiprosent. Målet skal nås ved å gjøre produktene stadig bedre og sunnere med hensyn til mengden mettet fett. I tillegg skal selskapet sette mer ressurser inn i markedsføringen av de sunneste Mills-produktene, og drive aktiv kunnskapsformidling om sunt og usunt fett gjennom tiltak som Fettskolen – et eget undervisningsopplegg på nett og til bruk i skolen.

I årene som kommer skal Mills skal stå fremst i kampen for bedre folkehelse gjennom redusert inntak av mettet fett. Våpenet er stadig sunnere og bedre hverdagsmat for folk flest, og et omfattende samarbeid med forskere, fagmiljøer og helsemyndigheter.   

Mye er allerede gjort hos Mills. Likevel er det bare begynnelsen.

Les mer om hvordan Mills tar ansvar for folk og samfunn her: