Arme riddere til frokost– en favoritt som også sparer miljøet

Har du noe litt tørt brød som du har lyst til å bruke opp? Lag dine egne varianter av klassikeren som alle elsker.

Arme riddere er elsket av både store og små, og er en enkel godbit å lage når du vil unne deg selv eller familien noe ekstra godt. Det er også en perfekt metode for å få brukt opp brød som er blitt litt tørt. Nordmenn kaster nemlig 190 000 brød hver dag, så dette er ikke bare en velsmakende frokostfavoritt – det er også bra for et miljøvennlig forbruk!

Topping i uendelige variasjoner

Arme riddere er gode som de er, og kan fint legges på tallerkenen rett fra stekepanna. Men de kan også pimpes opp til å bli skikkelige lekkerbiskener med toppinger i uendelige variasjoner. Klassikeren mange kjenner fra skolekjøkkenet på 70- og 80-tallet serveres gjerne med syltetøy, men det finnes ingen grenser for hva du kan bruke som topping.

 

 

Kryss av på fem-om-dagen

Bruker du grovt brød får du en sunnere og mer mettende variant, og topper du med frukt og bær kan du i tillegg krysse av på fem-om-dagen-listen. Har du for eksempel smakt arme riddere toppet med cottage cheese, banan og kiwi? Eller hva med appelsin, hakkede nøtter, litt honning og kanel? Friske bær er også en vinner, og er det en spesiell anledning, kan en stripe nøtte- eller sjokoladepålegg sette prikken over i-en.

 

God helg!

Slik lager du arme riddere:

 

Bland 2 egg og 2 dl melk med en klype kanel, en klype kardemomme og 1 spiseskje sukker (kan sløyfes). Legg grove brødskiver i blandingen til de er gjennombløte og stek i panne på middels varme med litt Soft Flora Steke og Bake. Når skivene får en sprø, gyllen overflate er de klare for å toppes med for eksempel frukt, bær og cottage cheese.