En guide til nye meltyper

Mandelmel, kikertmel og havremel. Det finnes stadig flere alternativer til det klassiske hvetemelet. Men hvilke næringsstoffer gir de? Og hvordan brukes det? Se guiden her:

Eilin Lundekvam By

Eilin Lundekvam By er matrådgiver i Opplysningskontoret for brød og korn og har god kjennskap til de ulike melsortene som finnes på butikken. Hun forteller at det sunneste valget når det kommer til meltype av korn, er å velge mel av fullkorn.

– Fullkornsmel, også kalt sammalt mel, er mel der man bruker hele kornet – både skall, kime og kjerne.

Skallet er et fiberrikt ytre lag som beskytter frøet, mens kjernen er den største delen og består av stivelse og noe protein. Kimen er den delen av kornet som skal bli til en ny plante. Dette er den mest næringsrike og fettrike delen av kornet. 

– Det finnes fullkorn/sammalt mel av hvete, rug, bygg, havre og spelt. Disse meltypene inneholder mer vitaminer og mineraler, er rike på fiber, bra for fordøyelsen, gir stabil blodsukkerstigning, metter godt og lenge, sier hun.

Mens noen av de nye melsortene som speltmel og havremel består av korn, finnes det nå en rekke melsorter som er laget av andre råvarer. Blant disse er mel av mandler, kokos og kikerter. Alle med unike smaker og ulike egenskaper. Her er ern oversikt over de nye melsortene.

speltmel

Speltmel:

Speltmel er en gammel hvetekornsort som har blitt mer populær de senere årene og ryktes å være mer positivt for helsen enn det klassiske hvetemelet. Både smaks-og enæringsmessig er speltmelet ganske likt hvetemelet, med noe høyere proteininnhold og litt mindre stivelse.

– Speltmelet inneholder mer gluten enn hvetemel, men glutenproteinet er svakere i speltmelet. Dette er muligens grunnen til at flere opplever at speltmel er lettere å fordøye, sier Lundekvam By.

Hun legger til at dersom du har oppskrifter som inneholder hvetemel, kan du erstatte hele melmengden med speltmel. Men vær obs på at du ikke kan elte deigen like lenge og må ha noe mer væske for å få et godt resultat.

Næringsinnhold speltmel sammalt:
Energi: 335 kacl
Fett: 4,1 gram
Hvorav mettet fett: 0,9 gram
Karbohydrater: 53,1 gram
Fiber: 9,9 gram
Protein: 16,4 gram

Næringsinnhold speltmel siktet:
Energi: 352 kacl
Fett: 4 gram
Hvorav mettet fett: 0,9 gram
Karbohydrater: 64,6 gram
Fiber: 2,8 gram
Protein: 12,9 gram

havre og havremel

Havremel:

Havremel blir mer og mer populært og lages av malte havregryn. Havren inneholder mer sunt fett en hvetemelet og gir en fin nøtteaktig smak på bakverket.

– Havre er en kornsort som skiller seg ut fra de andre på grunn av innholdet av sunne fettsyrer og fiberet betaglukan. Betaglukan er spesielt bra for hjertet ditt da det kan bidra til å opprettholde normale kolesterolverdier. Det er også er bra for fordøyelsen. Havren er naturlig glutenfri som gjør melet vanskelig å bake med dersom du vil ha luftig bakst. Vil du for eksempel lage et luftig havrebrød, bør ikke deigen ha mer enn 40 prosent havremel, sier matrådgiveren.

Næringsinnhold havremel:
Energi: 376 kacl
Fett: 7 gram
Hvorav mettet fett: 1,4 gram
Karbohydrater: 61 gram
Fiber: 8 gram
Protein: 13 gram

mandelmel og skål med mandler

Mandelmel:

Mandelmel er laget av malte mandler, er naturlig glutenfritt og har blitt stadig mer populært de seneste årene. Mandelmelet innholder dobbelt så mye proteiner som hvetemel og 54 gram fett per 100 gram, mens hvetemel inneholder 1,5 gram fett per 100 gram. Mandelmelet egner seg godt til å lage glutenfrie kjeks men ikke til bakst som skal heve.

– Mandelmel har dårlige bakeegenskaper og vil ikke gi luftige brød eller kaker. Bruker man mel uten gluten er det vanskelig å få luftig bakst, fordi gluten gjør at bakst kan heve seg. Mandelmel er dessuten svært energitett og vil gi et kaloririkt bakverk. Skallet inneholder mye fiber, så om du skal ha mandelmel bør du velg et som er kvernet med skall, forteller Lundekvam By.

Næringsinnhold mandelmel:
Energi: 315 kacl
Fett: 54 gram
Hvorav mettet fett: 4 gram
Karbohydrater: 19 gram
Fiber: 10 gram
Protein: 21 gram

kokosmel

Kokosmel:

Kokosmel er laget av tørket og finmalt kokos. Det er et glutenfritt mel som er rikt på kostfiber og inneholder mer proteiner og fett enn hvetemel. Ifølge produsentene kan kokosmelet erstatte opptil 25 prosent av hvetemelet i baksten og gir en søtlig smak på bakverket. Kokosmelet egner seg derfor best til å lage glutenfrie pannekaker, glutenfrie kjeks eller til å smaksette grøt.

Mens mandelmel inneholder mye av det sunne, umettede fettet er fettet i kokosmel hovedsakelig av typen mettet fett, det samme som finnes i blant annet meierismør og kjøtt, og som vi gjerne vil spise mindre av.

Næringsinnhold kokosmel fint:
Energi: 354 kacl
Fett: 14 gram
Hvorav mettet fett: 13 gram
Karbohydrater: 18 gram
Fiber: 40 gram
Protein: 19 gram

kikerter og kikertmel

Kikertmel:

Kikertmel er tørkede kikerter som er malt til mel. Ernæringsmessig har kikertmelet mer proteiner og fett, samt noe mindre karbohydrater enn hvetemel. Kikertmel har en aromatisk, litt nøtteaktig smak og kan blandes sammen med andre melsorter i bakverk, brukes som ingrediens i kikertpannekaker eller brukes som et glutenfritt bindemiddel i sauser og supper. Det er også en viktig ingrediens i falafel – små vegetarboller laget av kikerter og krydder.

Næringsinnhold kikertmel:
Energi: 375 kacl
Fett: 5,4 gram
Hvorav mettet fett: 0,6 gram
Karbohydrater: 53,8 gram
Fiber: 10,1 gram
Protein: 22,7 gram

Bokhvete i treskje

Bokhvete

Bokhvete er faktisk ikke et korn, men en nøtt, og er derfor naturlig glutenfri. Den har et høyt innhold av proteiner og fiber, og er i tillegg en god kilde til jern, fosfor, kalium og magnesium. Bokhvete får du kjøpt som hele gryn eller som mel, og den har en litt søtaktig smak. Det passer derfor blant annet godt til rundstykker, grøt, pannekaker og annen baking. Til brød og andre ting som skal heve bør du imidlertid blande inn andre melsorter for å få et luftig bakeresultat. Bokhvetemel passer også fint som jevning i sauser og supper, fordi det utvider seg raskt.

Næringsinnhold lyst bokhvetemel :
Energi: 330 kacl
Fett: 2 gram
Hvorav mettet fett:0,3 gram
Karbohydrater: 70,4 gram
Fiber: 1,9 gram
Protein: 6,6 gram

Næringsinnhold hel korn av bokhvete:
Energi: 335 kacl
Fett: 2 gram
Hvorav mettet fett: 0,3 gram
Karbohydrater: 65,3 gram
Fiber: 5,8 gram
Protein: 11,1 gram

Kilder næringsinnhold: 

Speltmel: Produsent/Møllerens

Havremel: matvaretabellen.no 

Mandelmel: Produsent/Funksjonell mat

Kokosmel: Produsent / Funksjonell mat 

Kikertmel: matvaretabellen.no

Bokhvete: matvaretabellen.no 

 

Oppskrifter:

Kanskje vil du også lese: