Fargerikt tilbehør til middag

Å lage fargerikt tilbehør til middag, som i tillegg smaker helt fantastisk, trenger ikke være komplisert. Her får du tre smakfulle varianter som i tillegg inneholder masse gode næringsstoffer. Prøv dem hver for seg, eller alle på en gang. Alle oppskriftene gir 2 porsjoner.

Bakte søtpotetfries

Søtpotetfries med kanel

Søtpotet og kanel? Det høres kanskje merkelig ut, men søtpotet og kanel har smaker som passer helt perfekt sammen. Søtpotetfriesene kan både brukes som tilbehør til middagen eller som snacks på egen hånd.

Du trenger:

Slik gjør du:

  1. Varm opp ovnen til 210 grader.
  2. Skrell søtpoteten og del den i staver, cirka 0,5 centimeter brede.
  3. Legg søtpotetbitene på et bakepapir. Pensle de med Vita hjertego’ Optimal og dryss over et tynt lag med kanel.
  4. Stek søtpotetfriesen i 25 minutter.

 

Visste du at søtpoteten ikke er i slekt med poteten? Den nydelige fargen på søtpoteten kommer fra betakaroten (vitamin A) som søtpoteten er rik på. Søtpoteten er også en fin kilde til kostfiber, kalium og kobber.

Balsamicobakte poteter med rosenkål

Balsamicobakte poteter med rosenkål

Med tanke på hvor allsidig poteten er, er det ikke rart at vi spiser så mye av den. Her får du ovnsbakte poteter som både er syrlige og søte, sammen med den milde bitre smaken fra rosenkål.

Du trenger:

 

Slik gjør du:

  1. Varm opp ovnen til 210 grader.
  2. Del potetene i båter og rosenkålen i to, og ha de over i en bolle.
  3. Hell over Vita hjertego’ Optimal, balsamicoeddik, honning og timian. Bland alt godt sammen i bollen.
  4. Fordel potetene og rosenkålen over et bakepapir i en langpanne.
  5. Stek i 35 minutter eller til potetene og rosenkålen har fått en lysebrun stekeskorpe.

Tips: pass på at du benytter balsamicoeddik og ikke den tykke kremede varianten.

Visste du at både poteten og rosenkålen er rike på kostfiber og er en fin kilde til kalium og vitamin C? Rosenkål har i tillegg et høyt innhold av vitamin K og B-vitaminet folat.

Honningglaserte gulrøtter

Honningglaserte gulrøtter

Gulroten får en fantastisk sødme når den blir kokt eller stekt, og denne sødmen blir ytterligere forsterket når du tilsetter litt honning. Dette er nydelig tilbehør til både fisk og kjøtt.

Du trenger:

Slik gjør du:

  1. Rens gulrøttene og del dem i to.
  2. Varm opp en stekepanne med Vita hjertego’ Flytende. Legg gulrøttene i pannen.
  3. Dryss over halvparten av honningen og timianen. La gulrøttene steke i pannen i ca. 5 minutter.
  4. Snu gulrøttene og ha over resten av honningen og timianen. Stek videre i 5 minutter.

 

Visste du at ved å velge gulrøtter i flere farger, så får du i deg større variasjon av næringsstoffer? Fargen forteller nemlig hvilke næringsstoffer grønnsaken inneholder. Alle gulrøtter inneholder store mengder betakaroten (vitamin A). Den lilla gulroten inneholder i tillegg antocyaniner, som gir lilla farge. Det samme stoffet som du finner i blåbær.

Kanskje vil du også like:

Relaterte oppskrifter: