Treningstips til deg som ikke har tid til trening

Ikke tid til å trene, sier du? Små valg du tar i hverdagen kan gjøre en stor forskjell – nesten uten at du merker det! Her er noen treningstips som kan hjelpe deg litt på vei.

Har du noen gang tenkt at du bør komme i gang med trening? Men uansett hvor mange ganger du bestemmer deg strekker bare ikke tiden til? Kanskje du blir spist opp av lange arbeidsdager, barn eller andre hverdagslige gjøremål som gjør det å dra på gymmen et ork. Da er det fint å ha alternativer.

Det enkle er ofte det beste

Det er ikke alltid gitt at du må på et treningsstudio for å holde deg i form. Det er lettere å lykkes med trening hvis aktiviteten er lystbetont, og blir en naturlig del av de daglige rutinene. Under har du noen tips:

  1. Start dagen med en solhilsen eller to. Den klassiske og enkle yoga-øvelsen gjør deg både smidig og sterk, samtidig som du får strukket søvnen ut av kroppen. En perfekt start på dagen med andre ord. Er du usikker på hvordan du gjør den finner du flust av instruksjonsvideoer på YouTube.
  1. Tren kjernemuskulaturen ved å balansere på en fot mens du føner håret og pusser tennene. Kjernemuskulaturen får også kjørt seg om du forsøker å stå på bussen uten å holde deg.
  1. Dersom du jobber på kontor kan du erstatte kontorstolen med en sitteball. Dette er blitt gjort på enkelte skoler i Norge, med stort hell. Studiene så langt viser at du får sterkere ryggmuskulatur og bedre bevegelighet av å sitte på ball fordi rygg- og magemusklene hele tiden må gjøre små justeringer for å holde balansen.
  1. Gjør det til en regel at du alltid går når du snakker i telefonen – det er jo ikke uten grunn at det heter mobiltelefon. Når du snakker i telefonen glemmer du at du går, enten du tar turen opp og ned trappen eller går i runder rundt i huset.
  1. Stå minst fem minutter per time. Sitter du mye foran skjerm på jobb? Reis deg opp fem minutter hver time og jobb. Da får du beveget på kroppen.
  1. Ha en treningsmatte på stuegulvet. Har du litt dødtid hvor du likevel bare sitter og ser på TV? Med en treningsmatte i nærheten kan du raskt ta noen situps, litt planke eller noen pushups.
  1. Lag en avtale med deg selv om at du alltid tar trappen fremfor heisen der det er mulig. Det tar ikke lang tid før det blir en vane, og du får masse bonustrening helt gratis!

 

Alt er bedre enn ingenting

Det er lett å tenke at dersom man ikke får trent minst tre ganger i uken, er det bedre å droppe det helt. Men slik er det altså ikke. Alt er bedre enn ingenting, og små valg du tar i hverdagen kan til sammen gjøre en stor forskjell!

I følge personlig trener Marius Hanssen er den største feilen mange gjør når de begynner å trene å gå for hardt ut. Det er fort gjort å bli inspirert når det er lenge siden man har tatt på seg treningstøyet, og det kan resultere i at man overtrener og mister lysten igjen. Hanssens beste treningstips er å skape gode hverdagsvaner, det kan bedre helsa og samtidig lette litt på samvittigheten.

– Gjør det til en vane å ta 20 knebøy før du går ut av døren. På vei til bussen kan du ta noen utfall mens du går. Du kan også ta noen utfall eller knebøy mens du venter på bussen.

Mange tenker at man ikke oppnår så veldig mye ved å gjøre enkle tiltak som de overnevnte. Det er imidlertid viktig å være klar over at litt alltid er bedre enn ingenting. Kroppen er skapt for bevegelse og all form av bevegelse bidrar til bedre helse. Å holde kroppen i aktivitet er bra for både hjertet, muskler og skjelett.

– Det viktigste er at man gjør noe. Det er smart å gjøre ting enkelt og fortelle seg selv at trening ikke trenger å være så avansert, avslutter Hanssen.

Camilla Aastorp Andersen, også kjent som bloggeren treningsfrue

Treningsfrues beste tips for å komme i gang med trening

Sliter du med å komme i gang med treningen? Da kan denne nyheten kanskje gi deg et dytt: Trening en gang i uka er nok til å forlenge livet. Enten du ønsker å trene en eller flere ganger i uka, bør du få med deg disse gode tipsene for å komme i gang.

Få treningsfrues beste tips

Les også: