I mai i år tok Peter A. Ruzicka, konsernsjef i Orkla, utfordringen fra statsminister Erna Solberg og inviterte ti andre selskaper til å bli med på et bærekraftslag, i en felles mobilisering for FNs bærekraftsmål. Med Erna Solberg som lagleder, spiller Mills på lag med Orkla, DNB, Rema 1000, Norgesgruppen, Coop, Tine, Jotun, DNV-GL, Storebrand og PwC i sesongens mest betydingsfulle fotballkamp.

Bærekraftskampen, som finner sted på finalebanen på Ekebergsletta onsdag 1. august, markerer avspark for laget. I juli presenteres også lagets fotballellever i filmer som publiseres på Norway Cup sin Facebook-side. Her forteller spillerne om hvilket av FNs 17 bærekraftsmål deres selskap vil gjøre en ekstra innsats for. For Mills er dette mål nummer 12, som handler om ansvarlig forbruk og produksjon. Heje forteller blant annet at Mills har som mål å være med og redusere matsvinnet i Norge med 50 % innen 2030. Se hele filmen under.

FNs bærekraftsmål

 

FNs bærekraftsmål er 17 globale felles mål for en bærekraftig utvikling for de neste 15 årene. De 17 bærekraftsmålene ble vedtatt av 193 statsledere under FNs Bærekraftig utviklings toppmøte (UN Sustainable Development Summit) i september 2015. Det overordnede formålet med FNs bærekraftsmål er å avskaffe ekstrem fattigdom, på en måte som er forenlig med miljø og klimahensyn, innen 2030.