Slik lager du mettende vegetarmat

Det er fullt mulig å bli skikkelig mett av vegetarmat. Her får du ernæringsrådgiverens beste tips til hvordan du enkelt kan sette sammen et fullverdig og godt vegetarmåltid som holder deg mett lenge.

Stadig flere velger å lage vegetarmat en eller flere dager i uka, noe som er bra både for helsa og miljøet. Utvalget av vegetariske alternativer til kjøtt på butikken har vokst betraktelig i det siste, likevel er det mange som synes det kan være utfordrende å lage vegetarmat som metter skikkelig. Marte Gjeitung Byfuglien er ernæringsrådgiver og har mange gode råd til de som ønsker å lage mettende vegetarmat.

bønner og linser

Husk proteiner og fett

– Når en lager mat med kjøtt, fisk eller fjærkre, får man i seg mye proteiner og noen ganger også mye fett. Både proteiner og fett metter veldig godt. For mange er løsningen på vegetarmat å fjerne kjøttet fra måltidet uten at de erstatter det med noe annet. Da ender en opp med retter som er mindre næringstette, noe som gjør at man blir fort sulten igjen, forklarer hun.

Vil du vite mer om hva du kan erstatte kjøttet med? Her får du tips til 7 matvarer du kan bruke i stedet for kjøtt.

For å lage mettende vegetarmat forteller ernæringsrådgiveren at en må sørge for at måltidet har en god balanse av proteiner, fett og karbohydrater. De aller fleste dagligvareforretninger har i dag mange gode vegetariske alternativer til kjøtt, som fungerer godt til å erstatte pølsa, kjøttbollen eller hamburgeren. Men det går også fint å lage mettende vegetarmat med helt vanlige ingredienser fra kjøkkenskapet:

  • Kikerter, linser, erter og bønner er belgfrukter som mye inneholder proteiner, og flere av de samme næringsstoffene som kjøtt. De gir god metthetsfølelse og kan være kilde til fiber, mineraler og vitaminer.
  • Fullkorn gir også tilskudd av fiber, og metter dessuten godt.
  • Det er også viktig å ha en eller annen form for fettkilde i maten, da gjerne fra flytende eller myk margarin, vegetabilske oljer eller magre meieriprodukter.
Søtpotetsuppe

Middagssalater som metter

En svært populær vegetarrett er supper laget av ulike grønnsaker. Selv om suppene smaker nydelig vil de alene ikke gi særlig metthetsfølelse, men om du tilsetter litt olje og serverer med litt belgfrukter eller fullkorn vil de mette bedre. Skiver av grovt brød med et tynt lag margarin ved siden av tilfører også mer næring i maten.

Vil du gjør det raskt og enkelt å velge riktig tilbehør, kan du bruke salatserien «Grønnere middag» fra Delikat. Den er satt sammen for å dekke mye av næringsbehovet som oppstår når vi lager vegetarmat; gir deg proteiner og langsomme karbohydrater samt at de også inneholder sunne fettkilder.

Salatene kan både brukes som tilbehør på tallerkenen, for eksempel i supper eller på omelett, eller som erstatning for kjøtt i pita eller på pizzaen. Byfuglien anbefaler disse salatene for å lage næringsrik og mettende vegetarmat.

– Salatene er laget av belgfrukter, fullkorn og sunne fettkilder med lite mettet fett. De fungerer derfor ypperlig til å løse noen av de utfordringene mange opplever når de lager vegetar ettersom de er næringsrike, metter godt og holder en mett lenge, sier ernæringsrådgiveren.

Trenger du inspirasjon til vegetarmat som metter? Prøv en av disse oppskriftene: