Inspirasjon

Med deilig mat i magen, holder du hele dagen!

Er skolesekken “full” av halvspiste matpakker?

Som forelder til skolebarn har du helt sikkert opplevd å få matpakken i retur etter skoledagen. Noen ganger halvspist, andre ganger knapt rørt i det hele tatt. På spørsmål om hvorfor ikke barnet har spist opp matpakken sin er ofte en av forklaringene at den ikke smakte godt nok. Hva kan du da gjøre for at matboksen kommer tom i retur, uten å måtte forme nistematen som en enhjørning?

Jeg har tidligere skrevet om hvordan man enkelt kan sørge for at matpakken er satt sammen på en god måte. Men det er ikke nødvendigvis sammensetningen som er nøkkelen.  Maten skal gjennom et hinder til, nemlig barnas egen smak. Barn bryr seg dessverre ikke alltid om hva som øker konsentrasjon og læringsevne. Til syvende og sist frister loffskiva med sjokoladepålegg ofte mye mer enn den grove brødskiva med mindre søtt pålegg. I tillegg er det flere foreldre som opplever barna som kresne og lite villige til å forsøke nye smaker. Det kan være frustrerende. Jeg blir ofte kontaktet av foreldre som fortviler over at barna ikke spiser opp det de får servert og heller går sultne enn å spise noe de ikke blir fristet av. Det er normalt, og det er ikke farlig. Men det er viktig å lete etter gode løsninger og holde på dem.

Jeg vet at det ikke alltid er like lett å være tålmodig, men selv om barnet ditt er småspist er det ikke nødvendigvis krise. Barn spiser generelt mer i perioder de vokser, og mindre ellers. I tillegg er det en del smaker som barn bruker tid på å venne seg til. Middager og andre måltider kan være en god mulighet til å introdusere nye matvarer og smaker, men med et mål om at matboksen skal være tom når den kommer hjem, bør den av erfaring bestå mest av den maten barna liker fra før av.

Et av mine beste tips både som mamma og som fagperson er å la barna være en del av matlagingen. La de gjerne være med på å både planlegge, handle og å lage matpakker og andre måltider. På den måten får barna kjennskap og eierskap til maten som skal spises med mål om at maten som lages blir spist i løpet av skoledagen.

Det finnes også mange smarte matbokser som kan bidra til at maten holder seg frisk og delikat til den skal spises. Med et lite kjøleelement unngår man svett ost og sjansen er kanskje større for at maten blir spist. Tykke skiver med paprika, eller agurk holder seg friske lenger enn tynne skiver, og er også et fargerikt innslag som kan øke lysten på maten.

Husk at for aktive små kropper er det minst like viktig å få i seg nok å drikke i løpet av en lang skoledag, og her er vann det beste alternativet. I dag finnes det mange smarte termosflasker som bidrar til å holde vannet kaldt i mange timer, som igjen kan bidra til at barna drikker nok i løpet av dagen.

Og er matboksen på magisk vis tom ved dagens slutt? Snakk gjerne med barnet ditt om hva de likte så kanskje dere kan gjøre en reprise av suksessen.

Hilsen Marte Gjeitung Byfuglien, mamma og Helse- og ernæringssjef i Mills

 

Kill her for å se flere forslag på gode og sunne matpakker.

Enkle tips til gode og næringsrike matpakker

Det norske skoleåret har gjennomsnittlig 190 skoledager. Ordtaket sier at “uten mat og drikke, duger helten ikke” og det betyr at foreldre flest har minst 190 matpakker de må smøre hvert år. Det er mange matpakker det!

Uten å ha som mål å skulle revolusjonere matpakken har jeg satt sammen noen huskeregler med forslag til hva skolematen bør inneholde. God og næringsrik mat, som er enkel å lage i hverdagen. Også de dagene hvor du fortsatt har på deg pysj, det er 20 minutter til bussen din går og du har tre barn som trenger hjelp til forskjellige ting.

Tar du utgangspunkt i matvaregruppene kommer du langt. Detaljer som vitaminer og mineraler kan krydre med etterhvert. Ved å velge riktige matvaregrupper tilføres vitaminer og mineraler, de beste karbohydratene og rett fett automatisk.

Huskeregel nummer 1: Grove kornprodukter

Ved å bruke grove kornprodukter i matpakkene sikrer du tilførsel av energi som varer over tid ved å gi jevn blodsukkerstigning. Man får også fiber som er gunstig for fordøyelsen og vitaminer og mineraler som er de nødvendige hjelpestoffene til mange av kroppens prosesser.

Huskeregel nummer 2: Pålegg som metter

Begynner du med margarin, er du sikker på at barna får i seg gunstige fettstoffer. Jeg vet at barn kan være kresne, men velger du magert kjøttpålegg,leverpostei, fiskepålegg eller magre meieriprodukter er du på riktig vei. Magert kjøtt inneholder protein og jern, fiskepålegg på sin side tilfører sunne fettstoffer og kalorier. Magre meieriprodukter inneholder protein, mineralene jod og kalsium og vitaminer.

Huskeregel nummer 3: Frisk og rask med frukt og grønt

Legg ved litt frukt, grønnsaker eller gjerne begge deler. Enten oppå pålegg på brødskiven eller på siden av. Barn har et høyt aktivitetsnivå og om de har mulighet til å spise frukt og grønnsaker i løpet av dagen gir det et ekstra påfyll.

Til slutt er mitt heteste tips planlegging. Sørg for det første for å ha pålegg, brød og frukt i hus. Da har du mer å velge i og bruker mindre tid på å finne ut av hva du skal smøre matpakkene med. Matpakker kan fint lages kvelden før og ligge i kjøleskapet natten over. At matpakkene er klare kan også gi en annen gevinst, nemlig at selve frokosten blir et bedre måltid også. Da har du gjort to gode ting tidlig på morgenen, gitt deg og dine en god frokost samtidig som du vet at du sender avgårde dine håpefulle med en god niste i sekken.

Hilsen Marte Gjeitung Byfuglien, mamma og Helse- og ernæringssjef i Mills