Hvordan kan Mills bidra til matro?

Vi i Mills ønsker å være en aktiv motpol til alle ”ekspert”-stemmene som daglig omgir oss med skiftende og sprikende råd om hva vi bør spise og hvordan vi bør leve livene våre. Derfor har vi startet Matro-initiativet.

Mills har vært en sentral del av norsk matvarebransje i 130 år, og blitt en naturlig del av måltidet for mange. Vår oppgave har hele tiden vært å gjøre det enklere for folk flest å spise sunt og godt, og samles rundt måltidet der mat er mat. Vi er, og har vært, fri for diettjag og alternative råd – vi legger myndighetene sine kostholdsanbefalinger til grunn for maten vi produserer, og hva disse sier at bør inngå i et vanlig, sunt norsk hverdagskosthold.

Vi tror at det folk trenger akkurat nå, er ro. Matro. Vi ønsker å sette kostholdshysteriet på dagsorden, for å bidra til at folk får tilbake et sunnere og mindre komplisert forhold til mat.

Matro oppsummerer selskapets misjon og overordnede kommunikasjonsstrategi. Vi kunne gjort det enkelt, og laget en TV-reklame om alt vi er og gjør, inngått en millionavtale med fotballandslaget og dyttet utvalgte fra A-kjendislisten foran oss. Eller så kan vi ta tak i ekte problemstillinger og behov, og sette oss ned med Finn Skårderud for å diskutere hvordan vi best jobber for endring.

Matro er en viktig retning, og en langsiktig retning. Hvis vi mener alvor, er det klart at vi må strekke ut en hånd til de som er lengst unna den positive måltidsituasjonen og et sunt og ukomplisert forhold til mat. Det er vårt samfunnsansvar.

Av kommunikasjonssjef i Mills AS, Øyvind Vederhus