Matglede hver dag

Vi i Mills er matentusiaster som hver eneste dag legger all vår lidenskap og kunnskap i å lage de aller beste Mills-produktene som er mulig å få til.

Det har vi gjort i 60 år nå, og er stolte over at Mills har blitt favorittpålegget og fast innslag på bordet til stadig nye generasjoner. Det vi hele tiden styrer etter, og som er kjernen i alle Mills-produkter, er denne enkle setningen: Matglede hver dag.

Det betyr at du skal forvente den samme høye kvaliteten og den samme gode smaken hver dag, uansett hvilket Mills-produkt du velger.

Men det er også en utfordring til oss om å alltid komme med nye smaker og nye varianter som overrasker og gleder. For slik er nå verden. Den går fremover, og vi må følge med i timen for å gjøre oss fortjent til å bli valgt, enten det er til pålegg, tilbehør, mellommat eller middager.

Og vi lover at det skal vi fortsette med i de neste 60 årene også, slik at den dagen du har glemt din Mills favoritt, så skal du virkelig føle at en god venn mangler!

Historien om Mills
Mills historie

Historien om Mills

Oslo 1951. Freden er 6 år gammel. Historien om Mills er som suksesshistorier flest, en optimal miks av motivasjon, kloke tanker, timing og tilfeldigheter. Under et opphold i USA støtte vår utsendte disponent på en stor kornmølle som het General Mills. Produktene var i og for seg ikke så spennende, det vår mann bet seg merke i var navnet og logoen – og særlig den siste delen. I logoen fantes det en stjerne; et positivt og litt glamorøst symbol. Da samme mann ett år senere fikk oppgaven med å utvikle et nytt produkt for bedriften falt valget på majones, og da navn på det nye produktet skulle velges hadde han det allerede klart for seg. Det skulle hete Mills. Med en liten stjerne over s-en.

Mills Majones ble en umiddelbar suksess. Matvarer var fremdeles underlagt rasjoneringskort. Fem magre krigsår hadde lært nordmenn at tilgjengelighet på mat var adskillig viktigere enn hvordan maten smakte. Gjennom Mills Majones fikk mange en kulinarisk åpenbaring, smaksrik, nyansert og velsmakende. Mills Majones kunne lage en liten fest av nær sagt hva som helst, selv det tristeste pålegg fikk en snev av stas med en liten dæsj majones på seg. En stjerne var født.

Suksessen gav blod på tann. Året etter ble Mills Kaviar lansert. Å få nordmenn til å spise kaviar når de strengt tatt ikke trengte det, var et ambisiøst foretak. Torskerogn stod høyt på listen over de mest spiste matvarene under krigen. Men gode råstoffer, moderne produksjonsmetoder og en elegant emballasje skulle vise seg å overvinne utfordringene, og raskt ble også Mills Kaviar en folkefavoritt.

Mills kaviar historie
Mills historie

I årene som fulgte ble nye produkter lansert på rekke og rad. De fleste kom for å bli; Potetmos, Peanøttsmør, Majoneskaviar (Kaviarmix) og Remulade. Tjue år etter suksessene med Mills Majones og Mills Kaviar kom leverposteien vår på markedet. Helt siden Mills startet å lage leverpostei i 1970-årene, har vi stekt leverposteiene i en skikkelig ovn. Vi kunne sikkert ha byttet ut ovnene med mer effektiv og moderne varmebehandling for lenge siden, men vi ønsker å kunne tilby deg skikkelig ovnsbakt leverpostei. Ekstra saftig og god – med gyllen stekeskorpe.

I dag er vi ikke lenger en liten majonesfabrikk. Eggene våre blir ikke knust for hånd og fraktet i melkespann fra Borggata, de får vi i spesialdesignede containere fra Vestfold. Produktporteføljen vår har økt fra ett til over tretti produkter, og selges i 4300 butikker i hele landet. Det skal sannsynligvis mye til for å finne et hjem i Norge uten ett eneste Mills-produkt. Men produktene våre – og forholdet vi har til dem – er uendret. De lages fremdeles helt uten snarveier og kjappe løsninger. Det gjør vi dels fordi det er fint å produsere noe vi er stolt av, og dels fordi vi er overbevist om at kundene våre setter pris på det.