Lev lenger med middelhavskost

Ferske, naturlige råvarer, massevis av grønnsaker og utsøkt olivenolje – middelhavskostholdet er godt både for ganen og helsa.

Margarin sunt
Ernæringsrådgiver Anna O. Tokheim

Middelhavskost er bra for hjertehelsen

Både frukt, grønnsaker og olivenolje er rike på antioksidanter, som kan bidra til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdom og kreft. Middelhavskostholdet er relativt fettrikt, men består av det «gode», umettede fettet fra fisk, olje og nøtter.

– Olivenolje er essensielt i middelhavskostholdet, og den inneholder oljesyre, en omega-9-fettsyre som er bra for hjertehelsen. Fisk inneholder omega-3-fettsyrene EPA og DHA, mens fra nøtter kommer vegetabilske omega-3-fettsyrer. Alle disse er «gode» fettsyrer som virker betennelsesdempende og beskytter mot hjertesykdom, sier Tokheim.

Verden fikk for alvor opp øynene for middelhavskostholdet etter at resultatene fra den såkalte «Seven countries study» (2) ble publisert i 1978. Dette var den første studien som systematisk beskrev sammenhengen mellom livsstil, kosthold og hjertesykdom. Studien viste at i sør-europeiske land, hvor innbyggerne i stor grad hadde et middelhavskosthold, var dødeligheten av hjertesykdom betydelig lavere enn i Nord-Europa og USA.

Ferske grønnsaker og reker i panne

Godt dokumentert middelhavskost

Middelhavskostholdet stemmer godt med kostholdsrådene fra Helsedirektoratet, som anbefaler nordmenn å spise mye grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter, fisk, magre meieriprodukter, og olje fremfor smør.

– Det finnes mye god faglig dokumentasjon på at middelhavskostholdet er bra for helsa, fastslår Tokheim.

Middelhavskostholdet kan faktisk også gi deg lenger levetid. Den såkalte H-70-studien (3) utført ved Sahlgrenska akademin i Sverige undersøkte helsegevinsten ved middelhavskosthold blant mer enn tusen 70-åringer som spiste middelhavskost sammenlignet med jevnaldrende som spiste mer animalsk mat. Data ble samlet inn over mer enn 40 år, og resultatene viste at de som spiste middelhavskost hadde 20 prosent bedre sjanse til å leve lenger.

 

  1. Mediterranean Diet, Traditional Risk Factors, and the Rate of Cardiovascular Complications After Myocardial Infarction (1999)
  2. The diet and 15-year death rate in the seven countries study (1986)
  3. Does the Mediterranean diet predict longevity in the elderly? A Swedish perspective  (2011)