Mat- og merkevarehuset på Grünerløkka

Mills AS er norsk, familieeid mat- og merkevarehus som ble etablert på Grünerløkka i Oslo i 1885. Der holder vi hus fremdeles, og produserer og markedsfører flere av landets mest kjente og kjære matvarer under merkevarene Delikat, Mills, Vita Hjertego', Soft Flora og Melange. Vår hovedoppgave er å gjøre det enklere for dagens og fremtidens generasjoner å samles rundt sunn og god mat.

Norske folkefavoritter

De aller fleste av våre produkter produseres ved Mills sine anlegg i Fredrikstad og Drammen. Totalt har vi 450 ansatte, og hvert år produserer Mills rundt 50 000 tonn matvarer til norske husholdninger og storkjøkken.

Vi har stor respekt for arven vi forvalter med mange produkter som nordmenn flest har et langt og nært forhold til, samtidig som vi stadig jobber med å utvikle våre merker og produkter i henhold til nye behov hos den norske befolkning. For oss handler det om å gjøre det enkelt å spise sunt og godt hver dag – og noen ganger overaske, med smaker og kombinasjoner som begeistrer.

I Mills legger vi helsemyndighetene sine kostholdsanbefalinger til grunn for vår ernæringsfilosofi – kort sagt, et variert, sunt kosthold med mye frukt og grønt, fisk, grovbrød og mindre mettet fett og salt. Våre margariner er også anbefalt av helsemyndighetene, og Vita hjertego’-serien er spesielt utviklet i tråd med anbefalingene.

Selv om det er norske forbrukere vi jobber for, eksporteres også flere av våre produkter til utlandet. Visste du for eksempel at Mills kaviar er markedsleder på Island og blir brukt som sushi i Brasil, mens våre margariner er populære i Asia?

Visjon og hovedoppgave

Mills sin hovedoppgave er å gjøre det enkelt for dagens og fremtidens generasjoner å samles rundt sunn og god mat. Det preger vår kultur, måten vi jobber på og alle våre merker og produkter, som hver dag setter sitt preg på det norske måltidet.

Først og fremst handler det om god smak og gode råvarer, men også om at Mills legger helsemyndighetene sine kostholdsanbefalinger til grunn for produktutviklingen. Det handler også om å hjelpe deg til å lykkes på kjøkkenet, med matlagingsprodukter som gir resultatet du vil ha både i stekepanna og i bakebollen

Å gjøre det enkelt betyr også at du som forbruker kan være trygg på kvaliteten, der mattrygghet og ernæringsmessig sammensetning står øverst på vår liste – slik at du kan konsentrere deg om å nyte måltidet og samtalen rundt bordet, og vite at med Mills gjør du et trygt og godt valg.

Vår visjon er å være den mest fremgangsrike næringsmiddelbedriften i Norge. Det strekker vi oss etter hver dag, med en genuin tro på at et kraftfullt innovasjonsarbeid med utgangspunkt i god forbrukerinnsikt er nøkkelen til å nå våre mål.

Kultur og verdier

Vår kultur er sterkt preget av våre verdier; Nysgjerrighet, Engasjement, Målfokus og Lagspill. Hver og en av oss som jobber i Mills har et aktivt forhold til verdiene våre, og sammen oppsummerer de kjernen i vår bedriftskultur.

Det betyr blant annet at du vil møte en kultur som er nysgjerrig på nye muligheter og løsninger, i hele verdikjeden. Vi spør oss gjerne; er dette den beste måten å løse oppgaven på? Er det noe vi kan gjøre bedre? Hvordan? Engasjementet i Mills er sterkt og smittende – enten det er på bakgrunn av resultater vi har oppnådd, utfordringer som står for dør, spørsmål som berører bransjen, møter, diskusjoner eller prosjekter vi deltar i.

Vi er målfokuserte, og opptatt av å sette spesifikke, målbare, ambisiøse, realistiske og tidsavgrensede mål for arbeidet vårt. Vi er opptatt av god oppfølging underveis, og har en kultur preget av god og tett dialog på vei mot målet.

Sist men ikke minst – i Mills har vi et felles ansvar for å løse utfordringer og gripe muligheter. Det er laget som vinner. Og feiler vi, gjør vi også det sammen, og lærer som lag.

Våre forretningsmessige verdier er et sett med verdier som vi ønsker aktivt å innarbeide i Mills, fordi vi mener at en organisasjon gjennomsyret av disse får større evne til å skape økonomisk verdi. Kjernen i den bedriftskulturen vi ønsker å skape er uttrykt i fire forretningsmessige verdier.

Møt ledelsen i Mills AS:

Knut K. Heje - Administrerende direktør

Knut K. Heje er utdannet siviløkonom fra The University of British Columbia og har en MBA fra Harvard Business School. Han har blant annet jobbet som finansiell rådgiver hos Goldman Sachs i London og som salgsdirektør for Microsoft Advertising i Norge, før han startet karrieren i Mills i 2009. I Mills har Knut tidligere hatt ansvar for blant annet kategoriutvikling og økonomi, samt innkjøp for hele Agra-konsernet som Mills tilhører. Knut overtok stillingen som Administrerende Direktør i mars 2016.

Kristin Holter - Organisasjonsdirektør

Kristin Holter er utdannet siviløkonom fra høgskolen i Agder. I tillegg har hun høyere avdeling fra Norges Handelshøyskole i Bergen, der hun også jobbet som stipendiat. Senere jobbet Kristin i flere år med forbrukerinnsikt som konsulent i researchbransjen, før hun meldte overgang til Mills som researchleder i merkevareavdelingen. Kort tid senere overtok hun rollen som marketingsjef og merkevaredirektør. I dag er Kristin organisasjonsdirektør, med hovedansvar for utviklingen av selskapet gjennom områdene HR, Kvalitet, Helse & Ernæring og Kommunikasjon.

Lars Marius Lauten – Merkevaredirektør

Lars Marius Lauten er utdannet Siviløkonom fra Handelshøyskolen BI i Sandvika med spesialisering i Internasjonal Ledelse. Før han kom til Mills jobbet han på rådgiversiden i et mediebyrå. Han har jobbet i Mills siden 2007, med ulike posisjoner i Merkevareavdelingen, før han gikk inn i Ledergruppen i 2012 som Merkevaredirektør og leder av Merkevareavdelingen. I rollen har Lars Marius hovedansvaret for merkevareledelse- og innovasjon.

Sindre Tandberg – Kategori- og økonomidirektør

Sindre Tandberg har en bachelor i økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, i tillegg til en Executive MBA fra Norges handelshøyskole. Sindre har jobbet i en rekke stillinger og avdelinger hos Mills hele sin yrkesaktive karriere. I dag er han Kategori- og økonomidirektør, med ansvar for kategoriutvikling og økonomistyringen i selskapet.

Stian Kjellemyr Eilertsen – Forsyningsdirektør

Stian Kjellemyr Eilertsen er utdannet næringsmiddelteknolog fra Høgskolen i Sør-Trøndelag/NTNU. Etter utdanningen startet han som produksjonssjef i Mills. Etter 5 år i rollen gikk veien videre til flere lederroller i bryggeribransjen. Stian kom tilbake til Mills som driftsdirektør i 2009, og fra 2011 har han vært forsyningsdirektør. Som forsyningsdirektør har Stian ansvaret for all produksjon og logistikk, i tillegg til å lede både produktutvikling og teknisk utvikling.

Trond Fagerland – Salgsdirektør

Trond Fagerland er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole. Etter studiene startet han karrieren hos Jordan, der han hadde ulike stillinger innenfor salgs- og markedsføringsledelse. Deretter gikk veien videre til Norrøna, der han jobbet som kategori- og marketingsjef, før han returnerte til Jordan, denne gang som salgsdirektør. Etter at Jordan ble kjøpt opp av Orkla, fortsatte Trond der i rollen som nordisk salgsdirektør for Jordan International. Trond tok jobben som salgsdirektør hos Mills i juni 2014.