- Sjekk kolesterolet nå

Flere under 45 år får hjerteinfarkt: Mens antall nordmenn som dør av hjerte- og karsykdommer totalt sett synker, øker antallet hjerteinfarkt blant unge under 45 år. – Sjekk kolesterolet nå – du kan være i risikosonen for hjerteinfarkt uten å vite om det, sier Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Flere under 45 år får hjerteinfarkt:

Tall fra Folkehelseinstituttet viser en økning på hele 11 prosent av personer i aldersgruppen 25 – 44 år som får hjerteinfarkt. Høyt kolesterol er den viktigste risikofaktoren for hjertesykdom, men gir imidlertid ingen symptomer.

- Hvis flere nordmenn kjente sitt eget kolesterolnivå, kunne mange hjerteinfarkt vært forebygget. Sammen med matvarebedriften Mills, Boots apotek og Grete Roede ønsker vi å øke bevisstheten på kolesterol og hjertehelse, med gratis kolesterolmåling i Boots-apotek over hele landet fra 8. til 13. september, sier Øivind Kristensen, fagkonsulent hjerte og kar i Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Mettet fett øker kolesterolnivået

Inntak av mettet fett er en viktig årsak til økt kolesterolnivå, og i følge Helsedirektoratet spiser nordmenn 60 prosent mer mettet fett enn det myndigheten anbefaler.

- Mange går rundt som tikkende kolesterolbomber uten å vite om det. Etter flere år med mye fokus på lavkarbo, ser vi at mange tror alt fett er bra for kroppen. Fett er absolutt viktig, men det er det umettede fettet som er bra for oss. Mettet fett øker kolesterol-nivået, som igjen kan gi hjerte- og karsykdommer, sier ernæringsfysiolog i Mills DA, Linda Granlund.

Få svar på noen minutter

Høyt kolesterol oppdages ikke ved noen fysiske symptomer som kan kjennes på kroppen, derfor er det også vanskelig å oppdage på egenhånd. En gratis kolesteroltest på apoteket er fort gjort, og resultatet er tilgjengelig omgående

- Det tar bare noen minutter fra du får et lite stikk i fingeren til du vet hvor høyt kolesterolnivå du har. Ut i fra det målte nivået får kunden anbefalinger om hvordan en bør forholde seg til dette. I tilllegg får kunden informasjon om hjertesunne levevaner. Å avdekke høyt kolesterol tidlig, for så å ta de nødvendige livsstilsendringene, kan forhindre hjerteinfarkt og annen alvorlig hjertesykdom, sier Kjersti W. Garstad, Fagsjef i Boots apotek.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Øivind Kristensen, fagkonsulent hjerte og kar i Nasjonalforeningen for folkehelsen, mobil: 40 44 57 93

Linda Granlund, Ph.d, direktør for helse og ernæring i Mills DA, mobil: 990 19 418

Vibeke Hoff Norbye, kommunikasjonssjef i Boots apotek, mobil: 91 36 76 60

Fakta

Nasjonalforeningen for folkehelsen arrangerer dugnad for hjertehelsen i samarbeid med matvarebedriften Mills DA, Boots apotek og Grete Roede fra 8. til 13. september. Gjennom hele uken tilbyr vi gratis kolesterolmåling ved 150 Boots-apotek over hele landet. Dugnadens formål er å øke bevisstheten på sammenhengen mellom kolesterol og hjertehelse. Se sjekkedagen.no for mer informasjon.