Mills DA vinner kompetansepris

Tre av NHOs landsforeninger samarbeider årlig om konferansen Kompetanse for fremtiden, og hvert år deles Kompetanseprisen ut. Prisen går i år til Mills DA som har utmerket seg for sitt kompetansearbeid.

NHO Reiseliv, NHO Mat og Landbruk, og NHO Mat og Drikke representerer 3 700 medlemsbedrifter med 100 000 ansatte. Alle de respektive næringene har per dags dato stort behov for kompetent arbeidskraft. Å sikre kompetanse for fremtiden er essensielt for å sikre trygg og lønnsom drift i næringslivet, og derfor deles kompetanseprisen ut hvert år.

Mills DA vinner i år Kompetanseprisen fordi selskapet gjennom en årrekke har arbeidet målrettet for å øke rekrutteringen til matfagene og synliggjøre matindustrien. I juryens begrunnelse står det blant annet følgende; Årets vinner er en fremragende ambassadør for fagopplæringen. I forbindelse med utvidelse av fabrikken i vinteren 2014, formaliserte bedriften et samarbeid med Glemmen videregående skole i Fredrikstad om økt satsing på matfagene. I tillegg til at samarbeidsavtalen og betydningen av rekruttering ble gitt hovedfokus under markeringen av fabrikkåpningen, skjenket årets vinner et komplett prosessanlegg til sin lokale skole for bruk i undervisningen. Videre bruk planlegges nå i samarbeid mellom skolen, årets vinner og flere andre bedrifter i regionen. Denne satsingen er vesentlig for å øke søkningen til matindustrien slik at arbeidskraftbehovet kan møtes med faglært arbeidskraft.

- At flere velger yrkesfaglig utdanning, og at det satses på utvikling og kompetansebygging blant operatører, er avgjørende for at vi skal opprettholde og utvikle norsk industri. Det er så mange drivende dyktige, engasjerte og kompetente medarbeidere i våre fabrikker, som hver dag jobber iherdig for at vi alle kan nyte de kjente og knallgode Mills-produktene, sier Kristin Holter, Organisasjonsdirektør i Mills DA.

Hedret også en ansatt

Juryen til Landskonferansens kompetansepris ønsket også å minnes en tidligere ansatt i Mills DA. Tor Petlund brant for fagopplæring, for ungdom under utdanning og for at de stolte tradisjoner i fag- og yrkesopplæringen må holdes i hevd i Norske håndverks- og industribedrifter. Tor Petlund gikk bort i desember 2013. Hans engasjement lever heldigvis videre både i Mills DA og i Norsk fag- og yrkesopplæring.

For mer informasjon eller høyoppløste bilder, vennligst kontakt:
Øyvind Vederhus Kommunikasjonssjef oyvind.vederhus@mills.no 951 37 950

På bildet fra høyre: Ordføreren i Asker, Lene Conradi. Klubbleder for fagforeningen NNN i Fredrikstad, Øyvind Brostrøm fra Mills DA. Organisasjonsdirektør i Mills DA, Kristin Holter og Statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Birgitte Jordahl.