Mills DA med saltoffensiv

Siden 2004 har Mills DA redusert saltinnholdet med 20 prosent. Nå intensiverer selskapet sin saltoffensiv. Frem mot 2018 skal saltforbruket ned ytterligere 20 prosent, som betyr at Mills fjerner mer enn 100 tonn salt fra maten på mindre enn fire år.

Siden 2004 har Mills DA redusert saltinnholdet med 20 prosent. Nå intensiverer selskapet sin saltoffensiv.

Frem mot 2018 skal saltforbruket ned ytterligere 20 prosent, som betyr at Mills fjerner mer enn 100 tonn salt fra maten på mindre enn fire år.

- I tråd med WHO sine målsetninger har Helse- og omsorgsminister Bent Høie satt offensive mål for industrien, og Mills stiller seg bak initiativene for sunnere, norsk hverdagsmat, sier administrerende direktør i Mills DA, Tore Haugsdal.

Saltfrie alternativer

Mills DA, med kjente merkevarer som Delikat, Soft Flora, Melange, Vita hjertego’ og Mills-produktene, deltar i helseministerens næringslivsgruppe på matområder, og har forpliktet seg til Helsedirektoratets målsetninger om saltreduksjon.

- Målene vi har satt oss er ambisiøse, og innebærer både at vi fjerner salt fra matvarer vi allerede tilbyr, samt intensiverer jakten på helt saltfrie alternativer i de kategoriene hvor vi er tilstede, sier Haugsdal.

Mettet fett og salt

I tillegg til smak, har salt kvalitetsfremmende funksjoner i maten, både i form av konsistens og holdbarhet. Reduksjon må derfor skje over tid, for å sikre at produktene lever opp til forbrukerens forventinger.

- Samtidig er helsegevinstene ved saltreduksjon så store at målene må være ambisiøse. Sammen med mettet fett utgjør salt den største utfordringen vi har i det norske kostholdet. Høie har satt i gang viktige tiltak på salt, som vi nå ser resultater av ved at matprodusentene forplikter seg til å redusere saltinnholdet. Nå er tiden inne for å sette fokus på innhold av mettet fett i maten, med effektive tiltak for å redusere inntaket, sier Tore Haugsdal.


Lignende nyheter

Dette er nyvinningene fra Mills i 2016

16.02.16
Melange med smak av smør, en enda sunnere kaviar og kalde sauser fra Sverige er blant nyhetene fra Mills som lanseres under årets første produktslipp i dagligvarehandelen

– Foreldrenes bekymringer er blitt et samfunnsproblem

19.11.15
2 av 3 mødre er bekymret for at barna skal utvikle et usunt eller anstrengt forhold til mat og kropp. Over halvparten av fedrene bekymrer seg også. Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Respons Analyse. 543 foreldre med barn under 18 år har svart på den ferske undersøkelsen, som også viser at foreldre og venner er de aller sterkeste påvirkerne i barnas liv når det gjelder matholdninger

Delikat lanserer Eggesalat

14.09.15
Ny påleggsalat kommer nå i butikkene 15. september. Delikat Eggesalat er laget med egg fra norske høner, Mills majones og knasende gressløk.

– Nå trenger vi matro!

27.05.15
Det går knapt en dag uten at vi blir bombardert med diett-tips og motstridende kostholdsråd fra blogger, medieoppslag og nær omgangskrets. Nå er 8 av 10 nordmenn lei av forvirringen, viser en ny undersøkelse. – Det er på tide å ta matroen tilbake, sier Mills-sjefen.

- Det beste kostholdet er diettfritt

11.05.15
En ny norsk studie viser at små og enkle grep i kostholdet reduserer kolesterolet betraktelig, som gir redusert risiko for hjerte- og karsykdommer. Funnet bekrefter dermed at man fint kan leve og spise som normalt, uten sære dietter, og likevel gjøre noe bra for kroppen sin.

Coleslaw til folket

06.02.15
Pulled pork har vært en av de største it-trendene på matfronten det siste året. Ett av tilbehørene som ofte går hånd i hanske med denne retten er coleslaw, og derfor lanserer nå Delikat sin egen coleslaw i dagligvarehyllen. Delikat coleslaw er stappfull av fristende råvarer, og smaken er syrlig og fin slik den opprinnelig skal være.