​Delikat er vekstvinner

Med en økning i markedsandeler fra 28 til 60 prosent og dobling i salget på tre år vant Delikat GULL i kategorien VEKST under Annonsørforeningens Effektpris tirsdag.

(Oslo, 28.01.2015) Med en økning i markedsandeler fra 28 til 60 prosent og dobling i salget på tre år vant Delikat GULL i kategorien VEKST under Annonsørforeningens Effektpris tirsdag.

Sitasjonen er snudd totalt for Delikat. Fra fallende andeler i flere år, er Delikat nå den soleklare markedslederen innen salater. Markedsandelen har økt fra 28 % i 2011 til 60 % i dag og salget er doblet på tre år. Delikat har samtidig skapt en markedsvekt på 30 % i en kategori som var i fall.

- Det er urolig gøy å se at god utnyttelse av forbrukerinnsikt og godt lagspill over tid gir så sterke resultater. Det er veldig hyggelig å bli lagt merke til i bransjen, men enda hyggeligere at Delikat begeistrer forbrukerne som aldri før, sier Julie Schneider, markedssjef for Delikat.

Fornyet kategorien
I perioden har Delikat introdusert flere nye salatvarianter, fra spenstige påleggssalater med chili og krepsehaler til potetsalat med creme fraiche, salater med yoghurt og nye tilbehørsalater som Middelhavssalat med et fargerikt spekter av bønner.

-Forbrukerinnsikt er kjernen i Delikat sin suksess, og helt sentralt i utviklingen av nye varianter. Det er dette som er utgangspunktet for utviklingen av de gode smakene, hvilke råvarer vi bruker og hvordan designet er utført, sier Schneider.


Bildetekst: Bildet fra Anfo Effekt: Julie Schneider, markedssjef Delikat, Lars Marius Lauten, merkevaredirektør Mills DA, Joakim Antonsen, produktsjef Delikat og Cecilie Seim, senior produktsjef Delikat 

Lignende nyheter

Dette er nyvinningene fra Mills i 2016

16.02.16
Melange med smak av smør, en enda sunnere kaviar og kalde sauser fra Sverige er blant nyhetene fra Mills som lanseres under årets første produktslipp i dagligvarehandelen

– Foreldrenes bekymringer er blitt et samfunnsproblem

19.11.15
2 av 3 mødre er bekymret for at barna skal utvikle et usunt eller anstrengt forhold til mat og kropp. Over halvparten av fedrene bekymrer seg også. Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Respons Analyse. 543 foreldre med barn under 18 år har svart på den ferske undersøkelsen, som også viser at foreldre og venner er de aller sterkeste påvirkerne i barnas liv når det gjelder matholdninger

Delikat lanserer Eggesalat

14.09.15
Ny påleggsalat kommer nå i butikkene 15. september. Delikat Eggesalat er laget med egg fra norske høner, Mills majones og knasende gressløk.

– Nå trenger vi matro!

27.05.15
Det går knapt en dag uten at vi blir bombardert med diett-tips og motstridende kostholdsråd fra blogger, medieoppslag og nær omgangskrets. Nå er 8 av 10 nordmenn lei av forvirringen, viser en ny undersøkelse. – Det er på tide å ta matroen tilbake, sier Mills-sjefen.

- Det beste kostholdet er diettfritt

11.05.15
En ny norsk studie viser at små og enkle grep i kostholdet reduserer kolesterolet betraktelig, som gir redusert risiko for hjerte- og karsykdommer. Funnet bekrefter dermed at man fint kan leve og spise som normalt, uten sære dietter, og likevel gjøre noe bra for kroppen sin.

Coleslaw til folket

06.02.15
Pulled pork har vært en av de største it-trendene på matfronten det siste året. Ett av tilbehørene som ofte går hånd i hanske med denne retten er coleslaw, og derfor lanserer nå Delikat sin egen coleslaw i dagligvarehyllen. Delikat coleslaw er stappfull av fristende råvarer, og smaken er syrlig og fin slik den opprinnelig skal være.