– Nå trenger vi matro!

Det går knapt en dag uten at vi blir bombardert med diett-tips og motstridende kostholdsråd fra blogger, medieoppslag og nær omgangskrets. Nå er 8 av 10 nordmenn lei av forvirringen, viser en ny undersøkelse. – Det er på tide å ta matroen tilbake, sier Mills-sjefen.

Det går knapt en dag uten at vi blir bombardert med diett-tips og motstridende kostholdsråd fra blogger, medieoppslag og nær omgangskrets. Nå er 8 av 10 nordmenn lei av forvirringen, viser en ny undersøkelse. – Det er på tide å ta matroen tilbake, sier Mills-sjefen.

Ekspert-Norge har aldri vært større, og daglig knives det om å vinne frem med råd om hvordan vi skal leve livene våre, hva vi bør spise og hva som er sunt.

– Dette skaper forvirrede og usikre forbrukere, og tar motet fra folk. For mange har mat blitt en kilde til stress og uro i hverdagen, og vi vet ikke lenger hva som er sunt og godt for oss, sier Tore Haugsdal, administrerende direktør i Mills DA.

En fersk og landsrepresentativ undersøkelse blant 2600 respondenter, gjennomført av Respons Analyse, underbygger bekymringen. Her svarer hele 8 av 10 at de forvirres av motstridende kostholdsråd, og halvparten av oss synes det er vanskelig å vite hva som egentlig er sunt.

– Støyen rundt kosthold gir inntrykk av at trenddietter og slankekurer er noe folk flest er opptatt av, men det kan umulig stemme når 9 av 10 nordmenn i undersøkelsen mener det er for mye mediefokus på nettopp dette, sier han.

Nå har Mills satt seg et ambisiøst og langsiktig mål om at folk flest - og unge spesielt - skal få et godt og avslappet forhold til mat igjen.

– Vi ønsker å samle alle stemmene som ønsker å tone ned presset, stresset og forvirringen som omgir måltidet, og ta tilbake et sunnere og mindre komplisert forhold til mat. De aller fleste kommer langt med et vanlig, variert, sunt kosthold, og kan stenge ute alle de «gode» rådene som omgir oss fra ulike kanter. Vi har kalt initiativet Matro, og det skal være en bevisstgjøring om at kostholdshysteriet har gått for langt. Vi håper at både bransjekolleger, myndighetene og helsesektoren vil jobbe sammen med oss om dette, sier Haugsdal.

Lanserer film om spisefrustrasjon
For å sparke i gang initiativet og virkelig understreke hvor stor og usunn del mat har fått i livet vårt, lanserer Mills nå en film med mennesker som forteller sine egne historier om hvor vanskelig mat er blitt i deres hverdag. I tillegg har Mills inngått et langsiktig samarbeid med psykiater Finn Skårderud - som er en internasjonal anerkjent ekspert på spiseforstyrrelser - og hans stiftelse Villa Sult.

Skårderud synes det er svært positivt at Mills ønsker å gi offentlig utrykk for sin misnøye med presset rundt kosthold, mat og helse.

– Flere lever så sunt at det er usunt. For mange er ikke lenger mat noe de bare spiser, men noe de gruer seg til – og det forringer livskvaliteten deres. Det gjelder nok flere av oss enn vi kanskje tror, og konsekvensene for både individer, familier og samfunn er store. Jeg tror vi er tjent med en debatt rundt konsekvensen av all forvirringen og støyen knyttet til kosthold, for å ta tilbake et sunnere forhold til maten. Til syvende og sist handler det om hva slags samfunn vi ønsker å gi til barna våre, sier Finn Skårderud.

Se den ferske matro-filmen her: https://youtu.be/O2BK_iaT6NI
Link til digital pressemappe her: http://bit.ly/Mills-Matro

For mer informasjon, kontakt:
Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i Mills DA, tel. 951 37 950

Om Mills

Mills DA er et norsk, familieeid mat- og merkevarehus som ble etablert på Grünerløkka i Oslo i 1885. Der holder vi hus fremdeles, og produserer og markedsfører flere av landets mest kjente og kjære matvarer under merkevarene Delikat, Mills, Vita hjertego’, Soft Flora og Melange. Vår hovedoppgave å gjøre det enklere for dagens og fremtidens generasjoner å samles rundt sunn og god mat.

Lignende nyheter

Dette er nyvinningene fra Mills i 2016

16.02.16
Melange med smak av smør, en enda sunnere kaviar og kalde sauser fra Sverige er blant nyhetene fra Mills som lanseres under årets første produktslipp i dagligvarehandelen

– Foreldrenes bekymringer er blitt et samfunnsproblem

19.11.15
2 av 3 mødre er bekymret for at barna skal utvikle et usunt eller anstrengt forhold til mat og kropp. Over halvparten av fedrene bekymrer seg også. Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Respons Analyse. 543 foreldre med barn under 18 år har svart på den ferske undersøkelsen, som også viser at foreldre og venner er de aller sterkeste påvirkerne i barnas liv når det gjelder matholdninger

Delikat lanserer Eggesalat

14.09.15
Ny påleggsalat kommer nå i butikkene 15. september. Delikat Eggesalat er laget med egg fra norske høner, Mills majones og knasende gressløk.

- Det beste kostholdet er diettfritt

11.05.15
En ny norsk studie viser at små og enkle grep i kostholdet reduserer kolesterolet betraktelig, som gir redusert risiko for hjerte- og karsykdommer. Funnet bekrefter dermed at man fint kan leve og spise som normalt, uten sære dietter, og likevel gjøre noe bra for kroppen sin.

Coleslaw til folket

06.02.15
Pulled pork har vært en av de største it-trendene på matfronten det siste året. Ett av tilbehørene som ofte går hånd i hanske med denne retten er coleslaw, og derfor lanserer nå Delikat sin egen coleslaw i dagligvarehyllen. Delikat coleslaw er stappfull av fristende råvarer, og smaken er syrlig og fin slik den opprinnelig skal være.

Trendy med bulgur og byggryn

06.02.15
I følge Norsk Spisefakta har gryn, korn og bønner blitt en svært populær råvare blant nordmenn og er for tiden i sterk vekst. Derfor vil du nå i februar finne tilbehørsnyhetene Delikat Byggryn og Delikat Bulgur i butikkhyllene. Disse passer perfekt til kylling, fisk og kjøtt, og er et spennende alternativ til den klassiske poteten og risen.