Mills DA investerer 200 millioner i Fredrikstad-fabrikk

Bygging av nye fabrikkanlegg og satsning på lokale industriarbeidsplasser er sjelden kost i Norge i dag. I Fredrikstad innvier imidlertid den familieeide matvareprodusenten Mills DA torsdag et nytt anlegg som sikrer 35 nye arbeidsplasser og årlig produksjon av 40 000 tonn norske matfavoritter.

Bygging av nye fabrikkanlegg og satsning på lokale industriarbeidsplasser er sjelden kost i Norge i dag. I Fredrikstad innvier imidlertid den familieeide matvareprodusenten Mills torsdag et nytt anlegg som sikrer 35 nye arbeidsplasser og årlig produksjon av 40 000 tonn norske matfavoritter.

Selskapet samler dermed all produksjon av margarin, kaviar og majones i østfoldbyen, med en samlet investering på 200 millioner kroner.

Satser lokalt

- Å satse lokalt og i tillegg bidra med et trettitalls nye industriarbeidsplasser, var den beste investeringen vi kunne gjøre i selskapets fremtid, sier fjerde generasjons eier og styreleder i Mills DA, Knut G. Heje.

- Vi har fortsatt tro på innenlands produksjon, og ønsket å styrke vår tilstedeværelse nettopp i denne byen for å tilpasse oss et stadig mer konkurranseutsatt marked og optimalisere driftsstrukturen vår. I dag er vi veldig stolte over å kunne åpne det nye anlegget, sier Heje, som fikk selskap av byens ordfører, stortingsrepresentanter, delegater fra NHO og en rekke andre gjester da Fredrikstads 5000 kvadratmeter store Mills-fabrikk ble åpnet.

Norsk mattradisjon

Mills DA har levert norsk matglede i snart 130 år, og står bak folkefavoritter som Soft Flora, Melange, Vita hjertego’, Delikat salater og Mills kaviar og majones.

- Vi er stolte av å produsere noen av landets mest tradisjonsrike, kjente og kjære matvarer. Mills DA har vært en del av et sunt og allsidig norsk kosthold i generasjoner, og denne arven skal vi både bevare og drive videre her ved fabrikken i Fredrikstad, sier fabrikksjef Linda Seeman. 

Mills DA er en del av det familieeide Agra Industrier, som også driver Foodmark Sweden AB og Stryhns AS i Danmark. Konsernet oppnådde en samlet omsetning på 3,0 milliarder kroner i de tre markedene i 2012.


Lignende nyheter

Dette er nyvinningene fra Mills i 2016

16.02.16
Melange med smak av smør, en enda sunnere kaviar og kalde sauser fra Sverige er blant nyhetene fra Mills som lanseres under årets første produktslipp i dagligvarehandelen

– Foreldrenes bekymringer er blitt et samfunnsproblem

19.11.15
2 av 3 mødre er bekymret for at barna skal utvikle et usunt eller anstrengt forhold til mat og kropp. Over halvparten av fedrene bekymrer seg også. Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Respons Analyse. 543 foreldre med barn under 18 år har svart på den ferske undersøkelsen, som også viser at foreldre og venner er de aller sterkeste påvirkerne i barnas liv når det gjelder matholdninger

Delikat lanserer Eggesalat

14.09.15
Ny påleggsalat kommer nå i butikkene 15. september. Delikat Eggesalat er laget med egg fra norske høner, Mills majones og knasende gressløk.

– Nå trenger vi matro!

27.05.15
Det går knapt en dag uten at vi blir bombardert med diett-tips og motstridende kostholdsråd fra blogger, medieoppslag og nær omgangskrets. Nå er 8 av 10 nordmenn lei av forvirringen, viser en ny undersøkelse. – Det er på tide å ta matroen tilbake, sier Mills-sjefen.

- Det beste kostholdet er diettfritt

11.05.15
En ny norsk studie viser at små og enkle grep i kostholdet reduserer kolesterolet betraktelig, som gir redusert risiko for hjerte- og karsykdommer. Funnet bekrefter dermed at man fint kan leve og spise som normalt, uten sære dietter, og likevel gjøre noe bra for kroppen sin.

Coleslaw til folket

06.02.15
Pulled pork har vært en av de største it-trendene på matfronten det siste året. Ett av tilbehørene som ofte går hånd i hanske med denne retten er coleslaw, og derfor lanserer nå Delikat sin egen coleslaw i dagligvarehyllen. Delikat coleslaw er stappfull av fristende råvarer, og smaken er syrlig og fin slik den opprinnelig skal være.