Derfor er fiberrik mat viktig for helsen

Fiber er godt for fordøyelsen, men visste du at fiberrik mat også kan bidra til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer og kreft? Her er fem grunner til å spise mer fiber.

– For noen kan det kanskje virke som et evig mas om å få i seg nok fiber, men det er en god grunn til dette. Fiber spiller nemlig en viktig rolle for god helse og har mange egenskaper som er gunstige for kroppen, forteller ernæringsrådgiver i Mills, Anna Oppedal Tokheim.

Fiberrik mat er kroppens feiekost

Fiber er karbohydrater som kroppen ikke kan fordøye. De tilfører derfor lite energi, men har mange positive innvirkninger på kroppen.

– Den mest kjente egenskapen til fiber er den gode effekten den på fordøyelsen, derfor blir fiber gjerne kalt kroppens feiekost. Fiber har i tillegg vist å ha god effekt på forebygging av hjerte- og karsykdommer, kreft i tykk- og endetarm og type-2 diabetes. Så det er ikke uten grunn vi er opptatt av at folk skal få i seg nok fiber, legger hun til.

Margarin sunt
Ernæringsrådgiver Anna O. Tokheim

Enkelt å spise mer fiber

Fiber finnes i matvarer som grove kornprodukter, grønnsaker, frukt, nøtter og frø.

Helsemyndighetene anbefaler et inntak på 25 til 35 gram om dagen, mens folk i gjennomsnitt får i seg mellom 22 og 26 gram.

– Med noen smarte grep er det enkelt å få i seg mer fiber. Velger du grovt brød fremfor lyst, får du i deg to til tre ganger mer fiber. Vita hjertego´s ekstra grove rundstykker er laget på 100 prosent sammalt mel og har et høyt innhold av fiber. Kornblandingene fra Vita hjertego´ inneholder havregryn som i tillegg til høyt innhold av fiber, inneholder betaglukan som er gunstig for kolesterolet, forklarer Tokheim.

– Velger du fullkornspasta og fullkornsris fremfor hvit pasta og ris, får du også i deg mer fiber. Legger du til fem om dagen med grønnsaker og frukt, er du langt på vei å møte den anbefalte mengden, legger hun til.

5 grunner til å spise mer fiber

Fiberrik mat er også sunn mat
Gode kilder til fiber er matvarer som grove kornprodukter, poteter, grønnsaker, bønner, nøtter, frukt og bær. I tillegg til fiber har disse matvarene gjerne et høyt innhold av viktige vitaminer og mineraler som bidrar med mange gode egenskaper for kroppen.

Fiber er godt for fordøyelsen
Fiber hjelper til å fordøye maten bedre, binder opp væske i tarmen og kan motvirke forstoppelse. Fiber hjelper også til å transportere avfallsstoffer, fett og kolesterol ut av kroppen.

Fiber gir økt metthetsfølelse
Fiber tar mye plass og blir liggende lenge i magen samtidig som det tilfører lite energi. Fiber gjør deg derfor raskere mett og lar deg beholde metthetsfølelsen lenger. Slik kan fiber hjelpe mot uønsket småspising mellom måltidene, i tillegg til at det kan hjelpe deg å holde vekten eller gå ned i vekt.

Fiber gir mer stabilt blodsukker
Fiberrik mat er langsomme karbohydrater som gir et mer stabilt blodsukker enn raske karbohydrater. Et stabilt blodsukker gir kroppen den beste forutsetningen for å ha overskudd og energi i hverdagen og kan bidra til å dempe søtsug.

Fiber reduserer risikoen for flere sykdommer
Fiberrik mat er gunstig for kolesterolet og reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer. Et tilstrekkelig fiberinntak kan også redusere risikoen for kreft i tykk- og endetarm og type 2-diabetes.

Les også: