Bananis med müsli og bringebær

Sunnere hverdag

Tips til hvordan du med enkle grep kan få en litt sunnere hverdag.

To kvinner tar sunne valg: spiser sorbet

Slik kan du ta sunne valg i ferien – uten å gå glipp av kosen

Med små grep kan du få en litt sunnere ferie, uten at du føler det går bekostning av kosen. Les ernæringsrådgiverens beste tips til hvordan du kan ta enkle, men gode valg i sommer.

Piknik

6 supre oppskrifter til mat du kan ha med på piknik

Lange og varme sommerdager byr på mange muligheter til å nyte måltidene under åpen himmel. Uansett om du skal på piknik eller på tur, finnes det mye godt du kan fylle piknikkurven eller tursekken med. Her er noen av våre favoritter.

Løping i sanden kan være fin trening i ferien

Trening i ferien – her er aktivitetene som holder deg i form

Selv om du er langt borte fra treningssenteret på ferie, er det masse gøy du kan finne på for å holde formen ved like. Stille morgener, lange lyse kvelder og færre rutiner gir deg tid og muligheter. Kanskje er du allerede i mer aktivitet enn du tror når du er på ferie?

Cathrine Borchsenius

Opptatt av å spise sunt? Sjekk hva ernæringsekspertene spiser i løpet av en dag

Kan man spise sunt og samtidig nyte god og smakfull mat? Ja, mener ernæringsekspertene. Vi har spurt tre av dem om hva de spiser i løpet av en helt vanlig dag. Kanskje er det ikke så komplisert som man skulle tro?

Kvinne spiser sunne mellommåltider

5 tips til enkle og sunne mellommåltider

Når sulten plutselig tar deg i en hektisk hverdag er det lett å ty til enkle, og kanskje ikke så altfor gode løsninger. Med disse mellommåltidene i veska, blir det lettere å spise sunt gjennom hele dagen.

Kvinne driver utetrening

6 tips til enkel og morsom utetrening

Når det er sommer og varmt i været er det lite fristende å gå inn for å trene. Hvorfor ikke bruke omgivelsene ute som treningsapparater, eller kaste deg ut i lek med barna for å trene både kondisjon og styrke?

salt i treskjeer

Få mer smak med mindre salt i maten

Salt er verdens mest brukte smaksforsterker, men vi bruker for mye av det. Heldigvis finnes en mengde råvarer og kryddere som gjør saltet overflødig.

Grønnsaker i maten

Slik lurer du inn grønnsaker i maten – uten at noen merker det

Lurer du på hvordan du kan få familien til å spise mer grønnsaker? Ifølge forskning spiser barn 50 prosent mer grønnsaker om de blir lurt inn i maten. Sjekk disse smarte tipsene som kan få både små og store til å øke grønnsaksinntaket.

Dessert på grillen

Lag frisk og lett dessert på grillen med grillet frukt

Etter et godt grillmåltid passer det bra med noe friskt og søtt til dessert, og den kan du også tilberede på grillen. Visste du at nesten all frukt kan grilles? Prøv en av disse deilige oppskriftene.

Kjøleskap med grønnsaker, frukt og egg

Slik kan et ryddig kjøleskap hjelpe deg til å spise sunt

Hva du har i kjøleskapet og hvor du setter det kan være avgjørende for hvor sunt du spiser. Sjekk disse smarte tipsene til hvordan du bør organisere kjøleskapet ditt.

Chiapudding med bær og müsli

Seks tips til smulefri frokost på senga

Frokost på senga er en enkel, men veldig fin måte å gi noen du er glad en ekstra god start på dagen. Denne hyggelige gesten kan derimot legge ubehagelige spor etter seg med små og plagsomme smuler i senga. Her får du tipsene til en perfekt frokost på senga – som ikke smuler.

Grønn smoothie bowl toppet med blåbær, kiwi og nøtter

Lag en smoothie bowl som metter godt

Smoothie bowl er den fargerike, og svært så Instagram-vennlige, frokosttrenden som har tatt verden med storm det siste året. En smoothie bowl gir deg garantert en god start på dagen, og lager du den riktig vil den holde deg mett helt frem til lunsj.

marinert kylling på grill

6 sunne og smakfulle grillmarinader

Kutt ned på saltet, ikke smaken. Med disse smaksrike grillmarinadene får du grillmat med mye smak og mindre salt og sukker.

Glutenfrie proteinrundstykker

Slik reduserer du kolesterolet ved hjelp av kostholdet

Har du høyt kolesterol og vil forsøke å redusere det ved hjelp av kostholdet? Her er matvarene du bør sørge for å få i deg.

Kvinne strekker seg i sengen - nok søvn gi bedre helse

5 ting du kanskje ikke visste vil gi deg bedre helse

God helse handler om flere ting enn et sunt kosthold og trening. Her er fem ting du fint kan implementere i hverdagen vel vitende om at det gir deg bedre helse.

Camilla Aastorp Andersen, også kjent som bloggeren treningsfrue

Treningsfrues beste tips for å komme i gang med trening

Sliter du med å komme i gang med treningen? Da kan denne nyheten kanskje gi deg et dytt: Trening en gang i uka er nok til å forlenge livet. Enten du ønsker å trene en eller flere ganger i uka, bør du få med deg disse gode tipsene for å komme i gang.

Dampet brokkoli

Derfor bør du dampe grønnsaker

Hvordan grønnsaker oppbevares og tilberedes har stor betydning for næringsinnholdet. Sjekk disse tipsene for å få mest mulig næringsrike grønnsaker.

Familiemiddag

Derfor er det viktig å spise sammen

Når hverdagen blir spist opp av jobb, skole og aktiviteter, er det lett å hoppe over felles måltider og i stedet spise når det passer en selv. Uansett hvor hektisk det er, kan det likevel være smart å sette av tid til minst ett måltid sammen per dag.

Kvinne spiser havregrøt med bær til frokost

Derfor bør du spise frokost

Er du en av dem som sliter med å få i deg frokost? Det er ikke så mye som skal til for å gi kroppen det den trenger. Les ernæringsrådgiverens beste frokosttips.

Kvinne tar en bit av en smultring

Slik demper du søtsuget på kvelden

Har du opplevd å vandre desperat rundt i huset på kvelden på jakt etter noe søtt? Søtsug kan være plagsomt, men det finnes råd. Her er våre beste tips til hvordan du kan dempe det.

Hjemmelaget rødbetesalat

Derfor er fiberrik mat viktig for helsen

Fiber er godt for fordøyelsen, men visste du at fiberrik mat også kan bidra til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer og kreft? Her er fem grunner til å spise mer fiber.

Kvinne gjør øvelser på stuegulvet

Treningstips til deg som ikke har tid til trening

Ikke tid til å trene, sier du? Små valg du tar i hverdagen kan gjøre en stor forskjell – nesten uten at du merker det! Her er noen treningstips som kan hjelpe deg litt på vei.

Tipsene som bevarer romantikken i hverdagen

Hjemme hos kvinnen bak bloggen Hverdagslykkelise er det hverdagsromantikken som er viktigst. Som å finne favorittsjokoladen eller en liten lapp i matboksen på en helt vanlig mandag. Trenger du litt mer romantikk i hverdagen? Tipsene får du her.

Kvinne spiser lunsj ved pulten

Sunn lunsj som gir deg energi gjennom arbeidsdagen

Er du blant dem som blir sulten og slapp bare få timer etter lunsj? Da kan det kanskje hjelpe å se på utvalget i kantina med nye øyne – eller putte noe annet i matboksen. Vi gir deg seks tips til sunn lunsj som holder farten og humøret oppe ut arbeidsdagen!

Datter klemmer mor

Dette ønsker mødre seg aller mest

Morsdagen nærmer seg med stormskritt, og du lurer kanskje på om du skal kjøpe blomster eller en dyr gave? Vi har snakket med fire mødre, og beskjeden er klar: de ønsker seg egentlig noe helt annet.

Grønn smoothie som mat etter trening og dame som knyter joggesko

Derfor er det viktig å få i seg riktig mat etter trening

Treningsøkten er ikke over før du har spist og hvilt litt. Men det er ikke helt likegyldig hva du putter i deg. Les hva slags mat det er lurt å spise etter trening – og hvorfor.

Helle smiler til Björn Audun

Derfor er det så viktig å se partneren din

Store og minneverdige opplevelser er viktige i et parforhold – men det er ofte de små, tilsynelatende ubetydelige tingene i hverdagen som bygger grunnmuren og gjør at kjærligheten varer livet ut.

Fiber

Helsemyndigheten anbefaler oss å spise hele 25-35 gram kostfiber hver dag. Hvorfor er fiber så bra for oss?

Fett på godt og vondt

Man kan få inntrykk av at fett er noe vi må passe oss for, og gjerne unngå helt. Men fett er faktisk bra for menneskekroppen – i et riktig omfang.

Kolesterol

Kolesterol er en type fettstoff. Faktisk er det er livsviktig for flere av kroppens funksjoner. Kroppen lager selv det kolesterolet den trenger, og vi behøver ikke tilførsel fra maten. Det som påvirker kolesterolnivået i blodet vårt mest er mengden mettet fett i kosten, og det anbefales derfor at vi spiser mindre av mat som inneholder mye mettet fett. Tar du hensyn til inntaket ditt av mettet fett, tar du vare på hjertet ditt.

Hjerte- og karsykdommer

Hjerte- og karsykdommer er en samlebetegnelse på sykdommer som oppstår i hjertet og blodårene. Her kan du lese om de ulike risikofaktorene og hva du kan gjøre for å endre høye kolesterolverdier.

Hjertevennlig kosthold

Et hjertevennlig kosthold trenger ikke være komplisert, og du kan fortsatt nyte mange gode smaksopplevelser. Her får du tipsene til hvordan du enkelt kan opprettholde et hjertevennlig kosthold i hverdagen.

Furukvist, som er rik på plantesteroler

Hva er plantesteroler?

Plantesteroler er plantenes eget kolesterol, og er i stand til å redusere vårt kolesterol.

Hvorfor er Vita hjertego’ et hjertevennlig valg

Vita hjertego’-serien er hovedsakelig basert på raps- og solsikkeolje. Men hva er det med disse råvarene som er bra for hjertet ditt?

Tips til en god frokost i helgen

Dekk på til en god frokost for hele familien i helgen og lag noen sunne, enkle retter som alle liker. Hva med nystekte bananpannekaker eller et hjemmelaget brød du kan ta med som niste i sekken? Det er de små tingene som får hjertet til å banke.