Tips og inspirasjon til hvordan du kan gjøre hverdagen litt sunnere

Spise mer grønnsaker:

Søtpotetlefser

Tre oppskrifter på grønnsakslefser

Lefser er et populært innslag i tacoen, men egner seg også godt til en wrap eller bare toppet med godt pålegg. Disse tre er alle laget med ekstra grønnsaker og en blanding av grovt og fint mel, slik at de skal mette godt. Oppskriftene gir seks grønnsakslefser.

Chilihummus

Fem oppskrifter på hummus

Hummus kan passe både som dipp og tilbehør til for eksempel kjøtt og fisk. De siste årene har hummus blitt stadig mer populært og etter hvert finner vi den også i varianter med ulike smaker. Her er fem oppskrifter på hummus som alle kan lykkes med.

Grille grønnsaker: samlebilde med alle fem grønnsaker

Fem smakfulle grønnsaker til grillen

Grillsesongen er i full gang og det er ikke bare koteletter, pølser og hamburgere som egner seg på grillen. Grillede grønnsaker bidrar med både spennende nye smaker og farger til måltidet. Her får du fem oppskrifter på grillede grønnsaker som alle kan lykkes med:

Tre oppskirfter på wok

3 enkle wok-oppskrifter og tips til tilbereding

Wok er en enkel, rask og næringsrik middagsrett, full av god smak og knasende sprø grønnsaker. Her får du 3 smakfulle wok-oppskrifter og tipsene som gjør din wok-middag til en suksess.

Tre mettende salater

Mettende salater som fyller på energilageret

Det kan ofte føles som kroppen går på sparebluss på vinteren. Korte dager med lite sollys kan gjøre at vi føler oss litt trøttere enn på sommeren, og da er det ekstra viktig å sørge for å fylle på med næringsrik mat. Her er tre mettende salater som hjelper kroppen din gjennom vintermørket.

samlebilde med tre ulike tilbehør til middag: gulrøtter, søtpotet og bakt rosenkål og potet

Fargerikt tilbehør til middag

Å lage fargerikt tilbehør til middag, som i tillegg smaker helt fantastisk, trenger ikke være komplisert. Her får du tre smakfulle varianter som i tillegg inneholder masse gode næringsstoffer. Prøv dem hver for seg, eller alle på en gang. Alle oppskriftene gir 2 porsjoner.

Søtpotettoast

Slik lager du søtpotettoast + 5 måter å spise den på

Hva med å prøve en ny vri på toasten? Søtpoteten er uten tvil en svært allsidig grønnsak, og den nyeste søtpotetsuksessen er å bruke den som toast. Her har vi samlet fem smakfulle varianter av søtpotettoasten som gir deg utmerkede måter å variere måltidene på.

Dessert på grillen

Lag frisk og lett dessert på grillen med grillet frukt

Etter et godt grillmåltid passer det bra med noe friskt og søtt til dessert, og den kan du også tilberede på grillen. Visste du at nesten all frukt kan grilles? Prøv en av disse deilige oppskriftene.

Dampet brokkoli

Derfor bør du dampe grønnsaker

Hvordan grønnsaker oppbevares og tilberedes har stor betydning for næringsinnholdet. Sjekk disse tipsene for å få mest mulig næringsrike grønnsaker.

Fysisk aktivitet:

Myndighetene anbefaler 30 minutter fysisk aktivitet hver dag. Vi vet blant annet at fysisk aktivitet bidrar til å øke HDL-kolesterol, den gode typen kolesterol.

Spise mer fisk:

Fet fisk, som laks, tunfisk og ørret har et høyt innhold av umettet fett, har vist seg å ha gunstig effekt på kolesterolet.

Gode vaner

Gode vaner er bedre for både kroppen og motivasjonen enn store skippertak. Få tipsene justeringer som varer:

Kvinne tar en bit av en smultring

Slik demper du søtsuget på kvelden

Har du opplevd å vandre desperat rundt i huset på kvelden på jakt etter noe søtt? Søtsug kan være plagsomt, men det finnes råd. Her er våre beste tips til hvordan du kan dempe det.

Kvinne spiser havregrøt med bær til frokost

Derfor bør du spise frokost

Er du en av dem som sliter med å få i deg frokost? Det er ikke så mye som skal til for å gi kroppen det den trenger. Les ernæringsrådgiverens beste frokosttips.

Kjøleskap med grønnsaker, frukt og egg

Slik kan et ryddig kjøleskap hjelpe deg til å spise sunt

Hva du har i kjøleskapet og hvor du setter det kan være avgjørende for hvor sunt du spiser. Sjekk disse smarte tipsene til hvordan du bør organisere kjøleskapet ditt.

Grønnsaker i maten

Slik lurer du inn grønnsaker i maten – uten at noen merker det

Lurer du på hvordan du kan få familien til å spise mer grønnsaker? Ifølge forskning spiser barn 50 prosent mer grønnsaker om de blir lurt inn i maten. Sjekk disse smarte tipsene som kan få både små og store til å øke grønnsaksinntaket.

salt i treskjeer

Få mer smak med mindre salt i maten

Salt er verdens mest brukte smaksforsterker, men vi bruker for mye av det. Heldigvis finnes en mengde råvarer og kryddere som gjør saltet overflødig.

Kvinne spiser sunne mellommåltider

4 tips til enkle og sunne mellommåltider

Når sulten plutselig tar deg i en hektisk hverdag er det lett å ty til enkle, og kanskje ikke så altfor gode løsninger. Med disse mellommåltidene i veska, blir det lettere å spise sunt gjennom hele dagen.

To kvinner tar sunne valg: spiser sorbet

Slik kan du ta sunnere valg i ferien – uten å gå glipp av kosen

Med små grep kan du få en litt sunnere ferie, uten at du føler det går bekostning av kosen. Les ernæringsrådgiverens beste tips til hvordan du kan ta enkle, men gode valg i sommer.