Derfor bør du spise frokost

Er du en av dem som sliter med å få i deg frokost? Det er ikke så mye som skal til for å gi kroppen det den trenger. Les ernæringsrådgiverens beste frokosttips.

Frokost har lenge vært kjent som dagens viktigste måltid. Noen velger å ikke spise frokost og klarer seg fint uten, men for de aller fleste, og særlig barn, er det viktig å fylle på næring før dagens gjøremål står for tur.

– Frokosten gir kroppen påfyll av energi før vi haster ut døren, og ved å droppe frokosten er det mange som vil oppleve både dårligere konsentrasjon og humør, sier ernæringsrådgiver Anna Oppedal Tokheim.

Litt er bedre enn ingenting

Mens noen våkner om morgenen med stor matlyst, er det andre som knapt orker tanken på frokost.

– Har du liten lyst på frokost, er det ingen grunn til å tvinge i seg et stort måltid, men litt frukt i form av et eple, en pære eller en banan, en liten neve nøtter eller et glass med drikkeyoghurt eller juice kan fungere like godt for å få kroppen i gang, sier Tokheim.

– Orker du ikke å spise frokosten med en gang, kan du heller ta med frokostmatpakke og spise den når du er klar. Da slipper du også å måtte dra sulten innom kiosken, hvor frokostalternativene som regel er mer usunne enn de vi forbereder hjemme, legger hun til.

Stress og dårlig tid er de vanligste årsakene til at vi hopper over frokosten. Et av ernæringsrådgiverens tips er å forberede frokosten kvelden før.

– Da slipper man å bruke tid på frokosten på en hektisk morgen, og får bedre tid til andre morgenrutiner, sier hun.

Bircher musli med granola
Müsligrøt - havregrøt

Anbefalt frokost

Helsemyndighetene anbefaler å starte dagen med sunne brød- og kornvarianter. Grovt brød, grove kornblandinger og havregrøt inneholder mye fiber og flere andre næringsstoffer kroppen trenger.

– Varier gjerne hvilket pålegg du velger på brødmåltidene, da får du dekket flere av kroppens næringsbehov, sier Tokheim.

Til pålegg anbefaler helsemyndighetene å bruke myk margarin, fiskepålegg som sild, makrell i tomat eller fiskepudding samt halvfete eller magre ostetyper.

– Velg pålegg av rent kjøtt, for eksempel kylling og kalkun. Majones og majonessalater inneholder fett, men av den gunstige typen. Derfor kan du fint bruke det som pålegg av og til.

Frokosten blir enda mer næringsrik om du tilsetter frukt eller grønnsaker til frokosten. Bruk agurk, tomat, salat eller paprika som topping på brødskiven eller fyll opp frokostskålen med yoghurt, müsli, frukt og bær.

5 tips til en god start på dagen

  1. Forbered frokosten dagen i forveien – da får du bedre tid om morgenen.
  2. Litt er bedre enn ingenting. Litt frukt eller et glass drikkeyoghurt eller juice er nok til å få kroppen i gang.
  3. Orker du ikke frokosten med en gang, kan du ta med deg frokostmatpakke og spise når du er klar.
  4. Helsemyndighetene anbefaler grove brød- og kornvarer med variert pålegg som margarin, rent kjøtt og fiskepålegg.
  5. Litt grønnsaker, frukt og bær smaker godt og gjør frokosten enda sunnere.

Les også: