Hva er forskjellen på mettet og umettet fett?

Når det snakkes om fett, skilles det ofte om mettet og umettet fett. Det er ikke alltid så enkelt å huske hva som er forskjellen. Som en enkel huskeregel kan vi si at de mettede fettsyrene er mer tettpakket, og derfor hardere - mens umettede fettsyrer er myke.

Marte Gjeitung Byfuglien, Helse- og ernæringssjef i Mills forklarer at vi i tillegg har følgende forskjeller på mettet og umettet fett:

Egg, pølse, bacon og toast - eksempel på måltid med mye mettet fett

Mettet fett:

  • Finnes hovedsakelig i matvarer fra dyreriket. Det kan for eksempel være fett kjøtt og fete meieriprodukter.
  • Kjemisk kjennetegnes umettet fett ved at de bare har enkeltbindinger mellom atomene i molekylkjeden. Dette gir de en rett og stavformet struktur.
  • Har fast konsistens når de står i kjøleskapet og blir myke i romtemperatur.

Eksempler på produkter som inneholder mye mettet fett er: Smør og hard margarin, fløte,ost, bacon og medisterkaker.

Helsemyndighetene i Norge oppfordrer oss til å spise mindre mettet fett og heller erstatte noe av dette med umettet fett.

Brød med avokado,egg og laks - eksempel på umettet fett

Umettet fett:

  • Finnes gjerne i matvarer fra planteriket og sjøen.
  • Kan være enten enumettet eller flerumettet. En enumettet fettsyre har én dobbeltbinding mellom to av atomene i molekylkjeden. Ved dobbeltbindingen gjør kjeden en knekk og dette gjør at fettmolekylet tar større plass enn mettet fett. Flerumettede fettysrer har flere dobbeltbindinger, og dermed knekker, i sin struktur.
  • Er mykt eller flytende når det står i kjøleskapet.

Produkter som inneholder mye umettet fett er myke margariner, raps-, solsikke-, oliven, soya- og maisolje, avokado, majones, nøtter og fet fisk slik som for eksempel laks og sild.

Kanskje vil du også lese: